دانلود ترجمه فصل 19 کتاب مدیریت منابع انسانی جدید تالیف ردمن (redman) با عنوان اخلاق اشتغال ، در قالب فایل word و در حجم 32 صفحه، با ویرایش کامل. اخلاق اشتغال، به عنوان یک بخش فرعی از اخلاق کسب و کار بوده و شامل کاربرد اصول کلی اخلاق جهت مدیریت حقوق و شرایط کار کارکنان است ...
دانلود تحقیق مقدمه ای درباره برج تقطیر ، در قابل فایل word و در حجم 21 صفحه. تقطیر، در واقع جداسازی فیزیکی برشهای نفتی است که اساس آن، اختلاف در نقطه جوش هیدروکربنهای مختلف است. هر چه هیدروکربن سنگینتر باشد، نقطه جوش آن زیاد است و هر چه هیدروکربن سبکتر ...
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1548 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 139 |
داده کاوی
داده کاوی
بسیاری از فروشگاهها پس از گذشت یک ربع قرن از آغاز فعالیت، هنوز مشتری وفادار خود را دارند. این وفاداری تصادفی نیست. اداره کنندگان این فروشگاهها به سلایق و نیازهای مشتریان خویش واقف شده اند و توان مالی خرید آنها را می شناسند. وقتی کسی از آنها راهنمایی بخواهد پاسخ آنها براساس دانش اندوخته شان در مورد ذائقه و بودجه آن مشتری و همچنین دانش شان در باره محصولات خودشان خواهد بود.
افرادی که به این فروشگاه رفت و آمد دارند در مورد کالاهای آن فروشگاه چیزهای زیادی می دانند. هر چند این دانش یکی از دلایل آنها برای ایجاد خرید از آنجاست و به همین دلیل به فروشگاه های دیگر نمی روند ولی داشتن اطلاعات خودمانی و صمیمانه در باره هر شخص آنها را مشتری دائمی آنجا می کند و به یک مغازه مشابه دیگر در آنطرف خیابان و روبروی همین فروشگاه نمی روند و برخوردار بودن این فروشگاه از اطلاعات خودمانی و صمیمانه در باره هر شخص آنها را مشتری دائمی آنجام می کند . یک مغازه مشابه دیگر می تواند در آنطرف خیابان و روبروی همین مغازه باز شود ولی ماهها و حتی سالها طول می کشد تا آنها به این سطح از دانش در باره مشتریانشان دست یابند.
طبیعتاً تجارتهای کوچکی که مدیریت خوبی دارند می توانند به نحوه ایجاد رابطه با مشتریانشان پی ببرند. آنها با گذشت زمان در باره مشتریانشان به چیزهای بیشتر و بیشتری پی خواهند برد و از آن دانش برای خدمت بهتر به مشتریان استفاده خواهند نمود و نتیجه کار، مشتریان وفادار و خرسند و تجارتهای سودآور خواهد بود.
شرکتهای بزرگ با صدها هزار یا میلیونها نفر مشتری از مزیت برقراری روابط شخصی حقیقی با تک تک مشتریانشان بی بهره اند. این موسسات عظیم باید به وسایل دیگری برای برقراری رابطه با مشتریانشان تکیه نمایند. آنها باید یاد بگیرند که از آنچه که به وفور دارند یعنی داده هایی که از طریق تعامل با تک تک مشتریان به دست آمده است نهایت بهره را ببرند. این کتاب در مورد تکنیکهای تحلیلی بحث میکند که برای تبدیل داده های مشتریان به دانش در باره مشتریان استفاده میشود.
مدیریت روابط تحلیلی با مشتریان
شکی نیست که لازم است موسسات بزرگ نیز مانند تجارتهای خدمات مدار و کوچک از منافع برقراری روابط یک به یک با مشتریانشان بهره مند گردند. مدیریت روابط با مشتری موضوع گسترده ای است که در کتابها و کنفرانسهای زیادی در مورد آن بحث شده است. تمرکز این کتاب بر نقشی است که داده کاوی می تواند در بهبود مدیریت روابط با مشتری از طریق افزایش توان موسسات برای برقراری روابط با مشتریانشان ایفا کند.
در تمامی صنایع، شرکتهای آینده نگر به سمت این هدف حرکت می کنند که تمام مشتریان را به صورت فردی درک نمایند و از این شناخت برای تسهیل تجارتی استفاده نمایند که مشتری می خواهد با آنها انجام دهد به جای اینکه با رقبایشان همین تجارت را برقرار نماید. این موسسات یاد می گیرند که ارزش هر مشتری را در نظر بگیرند تا تشخیص دهند که کدام یک از مشتریان ارزش سرمایه گذاری و صرف تلاش مداوم را دارند و دور کدام یک را باید خط کشید. این تغییر نگرش و تمرکز بر مشتریان فردی بجای تمرکز بر بخشهای وسیع بازار نیازمند تغییر در کل شرکت است و مطمئناً به بخشهای بازاریابی، فروش و پشتیبانی مشتریان هم سرایت می نماید.
برای بیشتر شرکتها استقرار یک تجارت حول روابط با مشتریان تغییری بنیادین است. بانکها همواره به حفظ تعادل بین هزینه ای که به سرمایه گذاران در بانک می پردازند و سود حاصل از وامهای پرداختی به وام گیرندگان توجه می کنند. شرکتهای مخابرات بر نوع و چگونگی ارتباطات تلفنی مشتریان توجه دارند. شرکتای بیمه بر تعادل پرداخت خسارات بیمه گذاران و مدیریت سرمایه گذاریهای انجام یافته با پول حال از دریافت حق بیمه ها متمرکز شده اند. داده کاوی کمک می کند تا نهادی محصول مدار به نهادی مشتری مدار تبدیل شود. داده کاوی به تعبیری دقیق تر به مجموعه ای از ابزارها و تکنیکها اطلاق می شود و یکی از چند تکنولوژی لازم برای حمایت از شرکتی مشتری مدار می باشد. از منظری وسیعتر داده کاوی دیدگاهی است که مطابق آن اعمال تجاری باید براساس یادگیری باشند، دیدگاهی که در آن تصمیمات آگاهانه بهتر از تصمیمات بدون آگاهی هستند. داده کاوی ، موثر واقع شود باید سایر نیازمندیهای مدیریت ارتباط با مشتریان نیز برآورده شود. یک شرکت به منظور ایجاد رابطه ای یادگیرنده با مشتریان خود باید قادر باشد:
1. متوجه آنچه مشتریانش انجام می دهند باشد.
2. عملکرد شرکت و مشتریان شرکت در طول دورانهای مختلف را همیشه به یاد داشته باشد.
3. از آنچه به یاد می آورد درس بگیرد.
4. براساس آنجه یاد گرفته عمل کند تا مشتریانش سودآورتر باشند.
اگرچه تمرکز این کتاب بر گزینه سوم یعنی درس گرفتن از آنچه در گذشته رخ داده می باشد ولی باید گفت یادگیری در خلا اتفاق نمی افتد. باید سیستمهای پردازش تعاملات برای پی بردن به تعاملات مشتریان، انبار داده ها برای ذخیره اطلاعات در مورد رفتارهای گذشته مشتریان و یک استراتژی برای رابطه با مشتری وجود داشته باشد تا آن برنامه ها را به مرحله عمل در آورد.
نقش سیستمهای پردازش تعاملات
یک تجارت کوچک با مشتریان خود روابطی را از طریق توجه به نیازهایشان، به یاد داشتن ترجیحاتشان و درس گرفتن از تعاملات گذشته برقرار می کند تا در آینده به آنها بهتر ارائه خدمات نماید. چگونه یک شرکت عظیم می تواند مشابه این کار را انجام دهد. وقتی این امکان هست که اغلب کارمندان آن شرکت هرگز به صورت شخصی با مشتریان رابطه نداشته باشند؟ حتی اگر تعامل با مشتری هم وجود داشته باشد ممکن است این روابط هر بار با فروشنده یا کارمند متفاوتی در مرکز تلفن برقرار شود. پس چگونه شرکت می تواند به این تعاملات توجه کند. آنها را به یاد آورد و از آنها درس بگیرد؟ چه چیزی می تواند جایگزین حس خلاق یک فروشنده شود که مشتریانش را با اسم و از روی چهره و صدا می شناسد و عادتها و ترجیحات آنها را به یاد می آورد؟ پاسخ این است که هیچ چیز نمی تواند جایگزین شود ولی این مسئله بدان معنی نیست که نمی توان سعی و تلاش کرد. از طریق به کارگیری هوشمندانه تکنولوژیهای اطلاعات حتی بزرگترین شرکتها هم می توانند به نتایج شگفت انگیزی برسند. در شرکتهای تجاری عظیم، اولین گام یعنی توجه به آنچه مشتری انجام می دهد از قبل و به صورت خودکار در آمده است. سیستمهای پردازش تعاملات همه جا هستند و ظاهراً داده هایی را در مورد همه چیز جمع آوری می کنند. نتایج ثبت شده توسط دستگاههای اتوماتیک سخن گو، سرورهای وب، اسکنرهای بارکد کالاهای فروش رفته وموارد مشابه ، تولید کننده داده های خام برای داده کاوی هستند.
امروزه همه ما در طول زندگی جریان مداومی از اطلاعات تعاملی را ایجاد می کنیم. وقتی شما گوشی تلفن را بر می دارید تا یک کالا سفارش دهید جزئیات تماس شما در اداره تلفن محلی ثبت می شود و بطور مثال، زمان تماس، شماره تلفن و عنوان شرکتی را که با آن تماس گرفته اید نشان می دهد. در شرکتی که با آن تماس گرفته اید نیز اطلاعات مشابهی نظیر مدت مکالمه شما ثبت می شود. این داده ها با سایر اطلاعاتی که متشکل از نحوه پرداخت صورتحساب و اسم و آدرس شما برای تهیه یک رسید است جمع می گردد. در شرکتهای تهیه کاتالوگها نیز تماس شما دوباره به همراه اطلاعاتی در باره کاتالوگ مخصوصی که شما از آن سفارش داده اید و هر طرح تشویقی دیگری که به آن پاسخ داده اید ثبت می شود. وقتی پاسخ دهندگان به تماس شما، شماره کارت اعتباری شما و تاریخ انقضای آنرا سوال نموده اند، این اطلاعات هم بلافاصله به سیستم بررسی کارتهای اعتباری داده می شود تا صحت اطلاعات گرفته شده ثابت گردد و این موارد هم البته ثبت می گردد. در یک چشم به هم زدن این تعامل بانکی که صادر کننده کارت اعتباری شماست برقرار می شود و در صورتحساب ماهیانه بعدیتان این مسئله ثبت خواهد شد. وقتی سفارش می دهید آن سفارش با شماره اقلام، اندازه و رنگ آن وارد سیستم سفارشات کاتالوگها می شود و اطلاعات بیشتری را در سیستم کامپیوتری اداره پست تولید می کند جایی که کالاهای ارسالی با پست توسط واحد انبارها بعنوان فرستنده ودر خانه شمابعنوان گیرنده بررسی می شود تا با بررسی وب سایت حامل کالا ببینید کار در چه مرحله ای از پیشرفت است.
این اطلاعات تعاملی برای داده کاوی تولید و جمع آوری نشده اند بلکه برای برآورده کردن نیازهای عملی شرکت ایجاد شده اند. با این وجود همه این اطلاعات حاوی مطالب مفیدی در مورد مشتریان هستند و می توان همگی را با موفقیت کاوش کرد. شرکتهای مخابرات از اطلاعات مربوط به جزئیات تماسها برای دستیابی به شماره تلفن ساکنانی استفاده کرده اند که الگوهای تماسشان شبیه الگوهای تجارتی است تا مخابرات بتواند خدماتخاصی را به افرادی که در منازل خویش کسب و کاری راه انداخته اند عرضه نماید. شرکتهای تهیه کاتالوگها از سفارشات گذشته برای تصمیم گیری در مورد شمولیت هر کدام از مشتریان در ارسال بسته های پستی حاوی کاتالوگ آینده استفاده می کنند. یک شرکت پست از تغییر رخ داده در الگوی تقاضای مشتریان خود در طول تعطیلی موقتی شرکت رقیب استفاده نمود تا سهم خویش را در تجارت توزیع بسته های مشتریانشان محاسبه نماید. سوپر مارکتها از داده های حاصل از اسکن بارکد کالاهای فروش رفته برای تصمیم گیری در مورد چاپ نوع خاصی از کوپن تشویقی برای انواع مشتریان استفاده نموده اند. خرده فروشان اینترنتی از خریدهای قبلی استفاده کرده اند تا تعیین کنند چه کالایی را در زمانی که مشتریان برای بازدید مجدد از سایتشان باز می گردند عرضه کنند.
این سیستم های تعاملی نقطه تماس مشتریان هستند؛ جایی که اطلاعات در مورد رفتار مشتریان برای اولین بار وارد شرکت می شود. در چنین حالتی این سیستم ها در واقع گوش و چشم شرکت هستند.
نقش ذخیره سازی داده ها
شرکتهای مشتری مدار هر اطلاعاتی در مورد هر تعاملی با مشتری یا ارباب رجوع را به عنوان فرصتی برای یادگیری قلمداد می کنند. هر تماسی را با پشتیبانی مشتریان، هر تعاملی را با برگه های فروش، هر نوع سفارش کاتالوگ، هر بازدید از وب سایت شرکت، جزو این تعاملات قلمداد می شود. ولی یادگیری نیازمند چیزی بیش از گردآوری ساده داده هاست . در واقع بیشتر شرکتها صدها گیگابایت یا ترابایت از داده ها را در باره مشتریانشان جمع آوری می کنند بدون اینکه چیزی یاد بگیرند. داده ها جمع می شوند زیرا برای برخی از اهداف عملیاتی چون کنترل فهرستها یا صورتحسابها لازم هستند. وقتی هدف مورد نظر به دست آمد اطلاعات روی یک لوح فشرده ذخیره می شود و یا اصلاً حذف می گردد.
برای اینکه یادگیری رخ دهد باید داده های حاصل از منابع متعدد از جمله اطلاعات موجود در صورتحسابها، داده های اسکنرها، فرمهای ثبت نام، تقاضانامه ها، جزئیات تماسها، نقد کردن کوپنها و معاملات با هم جمع آوری و به روشی مفید و ثابت دسته بندی شوند. این مرحله را ذخیره سازی داده ها می نامند. ذخیره سازی داده ها به شرکتها اجازه می دهد آنچه در مورد مشتریان جلب توجه میکند را به یاد بیاورند.
یکی از مهمترین جنبه های ذخیره سازی داده ها توانایی دنبال کردن رفتار مشتری در طول زمانهای مختلف است. الگوهای مشتریان در طول زمان مشخص می گردد. در ذخیره سازی داده ها لازم است داده های صحیح قدیمی به کار گرفته شود تا داده کاوی بتواند این روندهای مهم را کشف کند. بسیاری از الگوهای مهم در مدیریت روابط با مشتری تنها با گذشت زمان ظاهر می شود. آیا میزان خرید مشتریان روند صعودی و یا نزولی را طی می کند؟ مشتریان چه کانال ارتباطی را ترجیح می دهند؟ مشتریان به چه تبلیغاتی پاسخ می دهند؟
سالها قبل یک شرکت تهیه کاتالوگها وقتی به اهمیت حفظ داده های رفتار گذشته مشتریان پی برد که برای اولین بار اطلاعات مربوط به بیش از یک سال بسته های پستی کاتالوگها و پاسخهایی که ازمشتریانشان گرفته بودند را جمع آوری و نگهداری نمود. آنها دریافتند که بخشی از مشتریان هستند که تنها از طریق کاتالگ و در زمان عید سفارش داده اند. با داشتن شناخت در مورد آن بخش از مشتریان، آنان در مورد اینکه چه کری انجام دهند تصمیماتی گرفتند. آنها می توانستند روشهایی را برای افزایش علاقه این گروه از مشتریان به سفارش دادن در بقیه سال نیز ایجاد نمایند. آنها می توانستند نسبت کلی تعداد پاسخهای دریافتی به تعداد کل بسته های پستی کاتالوگهای ارسال شده را از طریق نفرستادن بسته های پستی برای این بخش در بقیه طول سال افزایش دهند. بدون بررسیهای بیشتر نمی توان گفت که کدامیک پاسخ درست است ولی بدون داشتن داده های گذشته هرگز به این نتیجه نمی رسیدند که باید سوالاتی بپرسند.
یک انباره داده خوب، امکان دسترسی به اطلاعاتی را فراهم می کند که از داده های تعاملی فراهم شده اند و به شکلی کاربردی تر از آنچه در سیستمهای عملیاتی که از آنها داده ها به دست آمده اند نگهداری می شوند.
در حالت ایده آل داده های ذخیره سازها از منابع زیادی جمع آوری می گردد. انباره داده هر شرکت یکی از مهمترین منابع داه ها برای مدیریت روابط تحلیلی با مشتریان است.
نقش داده کاوی
انباره داده برای شرکت مثل یک حافظه عمل می کند ولی حافظه بدون هوش و آگاهی فایده چندانی ندارد. آگاهی به ما اجازه می دهد در حافظه های قبلی خود جستجو کنیم، به الگوهای خاصی توجه نمائیم، قوانینی را ایجاد کنیم، به ایده های جدیدی برسیم، سوالهای درستی را مطرح کنیم و پیش بینی هایی در باره آینده انجام دهیم. در این کتاب به ابزار و تکنکیهایی اشاره می شود که به افزایش گاهی در ذخیره سازی داده ها کمک می نماید. این تکنیکها به شرکتها امکان استفاده از انبوه داده هایی را که از طریق تعاملات با مشتریان و ارباب رجوعها به منظور شناخت بهتر آنها فراهم شده میدهد.
احتمال وفادار ماندن چه مشتریانی زیاد است و چه کسی وفادار نخواهد بود؟ چه محصولاتی را برای چه مشتریان بالقوه ای باید عرضه نمود؟ چه چیزی تعیین می کند که آیا یک فرد به محصول خاصی پاسخ می دهد یا نه؟ چه وقت باید شعبه بعدی را ایجاد نمود؟ محصول یا خدمات بعدی که این مشتری می خواهد کدام است؟ پاسخ به سوالاتی از این دست در بطن داده های شرکت قرار دارد و کشف آنها به ابزارهای قوی داده کاوی نیاز دارد. ایده اصلی داده کاوی برای مدیریت روابط با مشتری این است که داده های قدیمی حاوی اطلاعاتی هستند که در آینده به درد خورده و مفید از آب در می آیند چرا که رفتار مشتریان در داده های شرکت نشان داده شده تصادفی نیستند بلکه نیازهای متفاوت، ترجیحات، تمایلات و عملکردهای مشتریان را نشان می دهند. هدف داده کاوی یافتن الگوهایی در داده های پیشین است که آن نیازها، ترجیحات و تمایلات را روشن تر می نماید. این حقیقت که الگوها همواره واضح نیستند و علائم دریافت شده از مشتریان گاهی مبهم و گیج کننده هستند کار را سخت تر می نماید. جدا کردن علائم از چیزهای به درد نخور یعنی تشخیص الگوهای اساسی در بطن متغیرهای به ظاهر تصادفی، یکی از نقشهای مهم داده کاوی است.
در ادامه، این کتاب بعضی از تکنیکهای مهم داده کاوی را بررسی می کند و نقاط ضعف و قوت هر یک را در زمینه مدیریت روابط با مشتری معین می نماید.
جهت دریافت فایل داده کاوی لطفا آن را خریداری نمایید
دسته بندی | کارآفرینی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 782 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 46 |
پروژه کارآفرینی کارگاه تولید خودکار در 46 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5
فصل اول..................................................................................................................................................................... 6
کلیات.......................................................................................................................................................................... 6
مقدمه :........................................................................................................................................................................ 7
قلم ساچمه ای :.......................................................................................................................................................... 7
روان نویس :................................................................................................................................................................ 7
خودکار شامل دو بدنه بشرح ذیل می باشد:.............................................................................................................. 7
الف- بدنه خودکار ساده.............................................................................................................................................. 7
ب- بدنه خودکار با دکمه فشاری............................................................................................................................... 8
خودکارهای عادی موجود در کشور معمولا در سه نوع عمده مدل بیک، مدل اوژن و مدل رکسی یافت می شوند که اجزای هر یک به شرح ذیل می باشد:.................................................................................................................................................................................... 9
الف - مدل بیک شامل:............................................................................................................................................... 9
ب - مدل اوژن )استارلت(.......................................................................................................................................... 9
ج- مدل رکسی......................................................................................................................................................... 10
نام کامل طرح و محل اجرای آن :........................................................................................................................... 11
محل اجرا :............................................................................................................................................................... 11
مشخصات متقاضیان :.............................................................................................................................................. 11
دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................ 12
وضعیت و میزان اشتغالزایی :................................................................................................................................... 12
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :.............................................................................................................................. 13
نام و کد محصولات................................................................................................................................................. 13
شرایط واردات......................................................................................................................................................... 13
طبق قوانین و مقررات واردات جمهوری اسلامی ایران، کالاهای وارداتی به سه گروه زیر تقسیم بندی می شوند: 13
بررسی و ارائه استاندارد.......................................................................................................................................... 14
سایر عوامل............................................................................................................................................................... 16
- نفوذ پذیری............................................................................................................................................................ 16
- مدت زمان خشک شدن........................................................................................................................................ 16
- تکثیرپذیری............................................................................................................................................................ 16
- زمان ماندگاری...................................................................................................................................................... 16
- زمان ماندگاری قلم در شرایط بدون درپوش....................................................................................................... 16
- سرعت نوشتن....................................................................................................................................................... 17
- نیروی اعمال شده.................................................................................................................................................. 17
زاویه نوشتاری.......................................................................................................................................................... 17
کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول............................................................................................ 17
شرایط صادرات........................................................................................................................................................ 18
بررسی عرضه و تقاضا.............................................................................................................................................. 18
بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید.............................................................................................................. 18
بررسی امکانات تولید داخلی.................................................................................................................................. 18
لیست تولید کنندگان داخلی..................................................................................................................................... 18
واحدهای تولیدکننده خودکار................................................................................................................................... 18
بررسی امکانات تولید فعلی و آتی محصول............................................................................................................ 19
میزان تولید در پنج سال گذشته............................................................................................................................... 20
بررسی وضعیت طرح های جدید و طرح های توسعه در دست اجرا.................................................................... 20
بر اساس نتایج جداول بالا روند تولید انواع خودکار در طی سالهای آتی بشرح جدول زیر میباشد..................... 21
بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85................................................................ 22
بنابراین آمار واردات خودکار تحت تعرفه های زیر طی سال های اخیر به شرح زیر می باشد:........................... 22
بررسی روند مصرف از آغاز برنامه......................................................................................................................... 22
بررسی تقاضای مصرف خودکار بر اساس واحدهای مصرف کننده....................................................................... 22
بررسی کالای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................... 23
مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 24
مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 24
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس......................................... 24
1- اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 24
2- اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 25
مدارک مورد نیاز:..................................................................................................................................................... 25
اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 25
تعریف:...................................................................................................................................................................... 26
صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 26
مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 27
فصل دوم.................................................................................................................................................................. 28
روش انجام کار......................................................................................................................................................... 28
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 29
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :................................................................. 29
پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................ 30
الف) نزدیکی به منابع تأمین مواد اولیه:................................................................................................................. 30
ب ) نزدیکی به بازار مصرف داخلی:..................................................................................................................... 30
ج) نزدیکی به بازار صادرات و مبادی مربوطه برای صدور محصول :................................................................. 31
د ) وجود امکانات زیربنایی مناسب :..................................................................................................................... 31
بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85 و امکان توسعه آن................................ 32
بنابراین آمار صادرات تعرفه های ذیل طی سال های اخیر به شرح زیر می باشد:................................................ 32
بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم.......................................................................... 32
بررسی اجمالی تکنولوژی........................................................................................................................................ 32
الف – مرحله ساخت نوک:..................................................................................................................................... 33
ب- مرحله ساخت تیوپ اصلی............................................................................................................................... 34
ساخت در پوش خودکار.......................................................................................................................................... 34
ج- مرحله مونتاز...................................................................................................................................................... 34
دال- مرحله بسته بندی............................................................................................................................................ 34
تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی مرسوم )به شکل اجمالی( در فرایند تولید محصول.................................... 35
بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول...................................................... 35
در جدول زیر قیمت برخی از انواع خودکار، خودنویس و روان نویس ارائه گردیده است................................. 35
توضیح موارد مصرف و کاربرد................................................................................................................................ 35
وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی............................................................................................................. 36
حمایت تعرفه گمرکی (محصولات و ماشین آلات) و مقایسه با تعرفه های جهانی............................................... 36
فصل سوم................................................................................................................................................................. 39
امور مالی طرح......................................................................................................................................................... 39
سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 40
خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 40
هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 40
هزینه محوطه سازی :............................................................................................................................................... 41
هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 41
هزینه خرید تجهیزات و ماشین آلات اصلی مورد نیاز و گمرک............................................................................ 42
هزینه نصب تجهیزات و ماشین آلات اصلی :......................................................................................................... 42
هزینه تاسیسات زیربنایی :........................................................................................................................................ 42
هزینه حق انشعاب ها :........................................................................................................................................... 43
وسایل اداری و خدماتی........................................................................................................................................... 43
ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی...................................................................................................... 43
هزینه های پیش بینی نشده...................................................................................................................................... 44
هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 44
فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 46
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 46
نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 47
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید خودکار پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
مقدمه :
یک نوع قلم ساچمه ای مجهز به مایع نوشتاری با گرانروی دینامیک بیشتر از 1000 میلی پاسکال ثانیه (mpa.s) و ( (cp 1000در 2+- 23 سلسیوس
قلم ساچمه ای :
قلم با سیستم تغذیه مایع نوشتاری شامل نوک ساچمه ای قابل چرخش که بصورت قلم و یا مغزی کاربرد دارد .
روان نویس :
قلمی ساچمه ای مجهز به مایع نوشتاری با حداکثر گران روی دینامیک 1000 میلی پاسکال ثانیه یا (1000 cp) در 2+- 23 سلسیوس
خودکار شامل دو بدنه بشرح ذیل می باشد:
الف- بدنه خودکار ساده
این بدنه بطور ساده و دارای کلاهی است که معمولا گیره ای بوده و برای نهادن در جیب تعبیه شده و همچنین بدنه به انتهای ته قلم خودکار ختم می شود. قلم خودکار ساده به علت راحتی و سهولت بیشتر مورد مصرف استفاده کنندگان در دنیا قرار گرفته است.
ب- بدنه خودکار با دکمه فشاری
این سیستم بدنه در اصطلاح عام، به خودکار اتوماتیک معروف است که توسط دگمه ای، سر خودکار را برای نوشتن بیرون می آورد.
جنس لوله باید از فلز زنگ نزن، پلاستیک و یا ترکیبی از فلز با پلاستیک ساخته شود و ساخت لوله قلم باید از نظر کیفیت قابل قبول باشد . این لوله نباید در هیچ شرایطی زنگ بزند و یا در طول مدت استفاده عیبی پیدا کند. قسمتهای چسبیده شده و پیچ شده باید طوری بهم متصل شوند که با لوله محکم شوند و از هم جدا نشوند. لوله باید در برابر رطوبت و جوهر خودکار غیر قابل نفوذ باشد. لوله نباید ترک بردارد، بشکند و تاب بردارد و یا جوهر میان آن طوری باشد که به دیواره لوله چسبیده، سخت و سفت شود.
گوی خودکار باید از فلز زنگ نزن ساخته شود و متناسب با پایه باشد . همچنین گوی باید از کربور تنگستن یا ماده ای که از نظر ویژگیها مشابه آن باشد و اکسید نگردد، ساخته شود و در زمان استفاده سائیده نشود و تغییرشکل ندهد.
بدنه خودکار باید به اندازه کافی محکم باشد، بطوریکه در طول زمان استفاده ترک بر ندارد و نشکند و دارای سوراخی باشد که فشار هوا را برای جوهررسانی تامین نماید و این سوراخ نباید در طول زمان استفاده در هیچ شرایطی پوشیده شود . بهترین نوع خودکار از نظر ظاهر، خودکاری است که میزان مصرف جوهر را در یدکی شفاف نشان بدهد .جوهر باید همگن بوده و در طول زمان جوهر گیری سخت و سفت نشود . جوهر نباید بدبو بوده و رنگ آن باید آبی، قرمز، سبز و یا مشکی باشد . جوهر نباید دارای مواد سمی بوده و اثر آن روی کاغذ بیشتر از حد معمولی نباشد. خودکار که محصول مورد نظر در این طرح می باشد، از گروه محصولاتی است که دارای مصارف اداری بوده و عموما جهت نگارش مورد استفاده قرار می گیرد.
در جوامع مختلف بخصوص در جوامعی که دارای قشر تحصیل کرده یا محصل باشد، میزان مصرف انواع خودکار بسیار زیاد می باشد.
خودکارهای عادی موجود در کشور معمولا در سه نوع عمده مدل بیک، مدل اوژن و مدل رکسی یافت می شوند که اجزای هر یک به شرح ذیل می باشد:
الف - مدل بیک شامل:
- لوله خارجی بیرنگ یا رنگی
- توئی
- ساچمه و نوک فلزی
- نوک پلاستیکی
- درپوش
- پلاستیک انتهای لوله
- جوهر
ب - مدل اوژن )استارلت(
- لوله خارجی پلاستیکی
- ساچمه و نوک فلزی
- در پوش
- جوهر
ج- مدل رکسی
- لوله خارجی شکننده
- ساچمه و نوک فلزی
- تویی
- پلاستیک انتهای لوله
- درپوش
- جوهر
به غیر از ساچمه و نوک فلزی خودکار، بقیه اجزای خودکار از پلاستیک می باشد. تماس نوشتنی خودکار با کاغذ توسط یک گو ی فلزی انجام گرفته که با گردش خود، جوهر چرب و مخصوصی را بر روی کاغذ انتقال می دهد . این جوهر در مخزنی بنام تیوب )لوله( قرار دارد و پس از عبور از پایه گوی، به گوی منتقل شده و برروی کاغذ می نشیند.
به مجموعه سوار شده گوی، پایه، لوله، مخزن و جوهر و یدکی قلم، خو دکار گفته می شود . یدکی مذکور در محفظه هایی قرار می گیرد که به آن بدنه خودکار می گویند. خودکار بیک که معمولا دارای بدنه شفاف است از نوع خودکارهای یاد شده است ولی خودکار مدل اوژن دارای چنین سیستمی نبوده و فقط دارای یک بدنه است که کار تیوب را نیز انجام می دهد. در خودکار مدل اوژن میزان جوهر بیشتری مصرف می شود ولی در مقابل بعلت تعداد قطعات کمتر مصرفی، ساخت خودکار فرآیند تولید کمتری را طی می نماید.
کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول
از آنجائیکه امکانات و سطح تکنولوژی برای تهیه این محصول در بسیاری از کشورها موجود است، بنابراین نیاز به خرید تکنولوژی نمی باشد و کشورهای متعددی از جمله کشورهای چین و ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله تولیدکننده و مصرف کننده این محصول میباشند. در حال حاضر معروف ترین تولیدکننده خودکار جهان، شرکت BIC است. این شرکت شهرت خود را مدیون تولید کالاهای یک بار مصرف همچون خودکار، فندک، تیغ، ریش تراش و ... است . خودکارهای تولیدی این شرکت، ارزان ترین و پرمصرف ترین خودکارهای جهان هستند . در کنار Bic شرکت های متعدد دیگری وجود دارند که خودکارهای مختلفی با اشکال، اندازه ها و رنگ های متفاوت تولید می کنند که A.T. Cross co و Gillette co از آن جمله هستند. از دیگر شرکت های بزرگ این صنعت می توان به Staedtler وBerol ،Hunt ، Sanford اشاره کرد.
شرایط صادرات
با توجه به تعرفه گمرکی این محصول، سود گمرکی برای این محصول 4 درصد می باشد.
بررسی کالای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
از انواع خودنویس و قلم را میتوان بعنوان کالای جایگزین خودکار استفاده نمود.
مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.
مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت سازمان صنایع .
3- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت .
5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسیس .
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس
1- اشخاص حقیقی
- تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )
- ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور
بررسی اجمالی تکنولوژی
از آنجاییکه فر أیند تولید خودکار بصورت مونتاژ کردن می باشد، لذا اختلاف چندانی در تولید هر نوع خودکار موجود نمی باشد. در بررسی مراحل ساخت خودکار باید گفت که در مرحله اول ساخت نوک خودکار شروع شده که این عمل توسط ماشین تراش روتوری PM-20 صورت می گیرد.
در این مرحله یک کارگر ساده مسئولیت ساخت نوک خودکار را به عهده دارد . پس از این مرحله ساخت تیوپ اصلی توسط ماشین TLC-2000 شروع می شود. این مرحله نیز توسط یک کارگر عملیاتی انجام می شود.
سپس ساخت درپوش خودکار توسط ماشین، تزریق شده و در انتها مرحله مونتاز کامل و تزریق جوهر توسط دستگاه مونتاز شروع می شود.
پس از اتمام کلیه مراحل ساخت، مرحله بسته بندی صورت می گیرد . لازم به ذکر است که مرحله ساخت نوک تعیین کننده ساعت شیفت می باشد.
طبق کاتالوگ سازنده، حداکثر ظرفیت نوک تولیدی 35 عدد در دقیقه
ظرفیت تولید خودکار با 2% ضایعات احتمالی در سال: 12750000
364286 = 35 : دقیقه در سال: 12750000
6071 = ساعت در سال: 364286:60
253= و روز کاری.: 6071:24
در ادامه به بررسی خلاصه مراحل ساخت و تجهیزات خط تولید خودکار پرداخته میشود.
دسته بندی | کارآفرینی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 661 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 41 |
پروژه کارآفرینی کارگاه تولید خمیر پیتزا در 41 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 4
فصل اول..................................................................................................................................................................... 5
کلیات.......................................................................................................................................................................... 5
مقدمه :........................................................................................................................................................................ 6
نام کامل طرح و محل اجرای آن :.............................................................................................................................. 7
محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 7
مشخصات متقاضیان :................................................................................................................................................. 8
وضعیت و میزان اشتغالزایی :..................................................................................................................................... 8
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 8
نام و کاربرد محصول.................................................................................................................................................. 8
به طور کلی می توان گفت خمیر پیتزا محصولی است که در سطح صنعتی به 3 صورت تهیه و آماده می شود:... 8
طبقه بندی محصول..................................................................................................................................................... 9
مزایا و دلایل تولید محصول........................................................................................................................................ 9
تولید خمیر پیتزای آماده با اهداف زیر انجام می شود:............................................................................................. 9
بسته بندی محصول.................................................................................................................................................. 10
کالاهای قابل جانشین............................................................................................................................................... 11
بررسی بازار و قیمت فروش.................................................................................................................................... 11
بررسی روند تولید.................................................................................................................................................... 12
آمار مجوزهای صادره در تولید خمیر پیتزا و نیز واحدهای فعال در تولید این محصول در زیر آمده است:....... 12
بررسی روند مصرف................................................................................................................................................ 12
بررسی روند واردات و صادرات............................................................................................................................. 13
بررسی قیمت فروش محصول مشابه....................................................................................................................... 13
پارامترهای مختلفی بر قیمت محصول موثر خواهند بود که برخی از پارامترهای مهم در ذیل شرح داده شده است: 13
معرفی روش های مختلف تولید.............................................................................................................................. 14
تشریح فرایند تولید منتخب...................................................................................................................................... 15
1- تهیه خمیر:......................................................................................................................................................... 15
2- بریدن و قطعه قطعه کردن:................................................................................................................................ 15
3- گرد کردن:.......................................................................................................................................................... 16
4- زمان استراحت:................................................................................................................................................. 16
5- فرم دادن به خمیر:........................................................................................................................................... 16
فریز کردن خمیر:..................................................................................................................................................... 17
تهیه خمیر پیتزای کلفت:.......................................................................................................................................... 17
1- مخلوط کردن:.................................................................................................................................................... 17
2- تهیه خمیر:......................................................................................................................................................... 17
3- رول کردن:......................................................................................................................................................... 18
برش دادن خمیر:..................................................................................................................................................... 18
5- فریز کردن:........................................................................................................................................................ 18
بررسی ایستگاهها، مراحل وشیوه های کنترل کیفیت.............................................................................................. 18
به طور کلی اهداف کنترل کیفیت را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:............................................................ 19
HACCP و اهمیت آن:......................................................................................................................................... 20
تعیین ظرفیت، برنامه تولید و شرایط عملکرد واحد............................................................................................... 21
معرفی مواد اولیه طرح و برآورد مصرف هر یک.................................................................................................... 22
مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 23
مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 23
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس......................................... 24
1- اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 24
2- اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 24
مدارک مورد نیاز:..................................................................................................................................................... 24
اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 25
تعریف:...................................................................................................................................................................... 25
صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 25
مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 26
فصل دوم.................................................................................................................................................................. 27
روش انجام کار......................................................................................................................................................... 27
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 28
فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :................................................................................................. 28
نقش? استقرار ماشین آلات....................................................................................................................................... 29
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :................................................................. 30
ارزیابی مالی و اقتصادی طرح :................................................................................................................................ 30
فصل سوم................................................................................................................................................................. 31
امور مالی طرح......................................................................................................................................................... 31
سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 32
خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 32
هزینه زمین – محوطه سازی – ساختمان سازی :.................................................................................................. 33
هزینه ماشین آلات و تجهیزات :.............................................................................................................................. 34
هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :...................................................................................................................... 35
وسایل اداری و خدماتی........................................................................................................................................... 35
ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی...................................................................................................... 36
هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 36
هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 37
هزینه متغیر :............................................................................................................................................................. 37
قیمت تمام شده محصول :....................................................................................................................................... 38
هزینه کل سرمایه گذاری.......................................................................................................................................... 38
فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 39
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 39
نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 40
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارگاه تولید خمیر پیتزا پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
مقدمه :
هر محصول ویژگی ها و مشخصات خاصی دارد که پیش از هر گونه بررسی فنی، مالی و اقتصادی طرح، لازم است این خصوصیات به درستی شناخته شوند. شناخت صحیحی از مشخصات و انواع مختلف محصول، بدون تردید، راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیری های لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود.
در این ارتباط یکی از موثرترین روشهای قابل استفاده، به کارگیری استانداردهای مدون ملی و جهانی هر یک از محصولات می باشد. علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است تا شماره تعرفه گمرکی (نامگذاری بروکسل) محصولات نیز مشخص گردد تا درباره روند واردات و صادرات محصول و مقررات آن شناخت لازم حاصل شود.
طراحی و احداث صنایع نیازمند شناخت مبانی تئوری و برخورداری از دیدگاه های تجربی و عملی متناسب با شرایط اقتصادی و فرهنگی حاکم و دانش فنی موجود جامعه، به منظور نیل به اهداف تولید می باشد.
بررسی امکان احداث واحد ازحیث نحو? تأمین مواداولیه، تعیین میزان سرمایه گذاری ، تطابق تکنولوژی صنعت مورد نظر با میزان تخصص ها و مهارتهای بالقوه و بالفعل موجود در کشور و …، مطالعات هماهنگ و چند جانبه اقتصادی، فنی، اقلیمی و جغرافیایی را ایجاب می نماید. مطالعات فنی ایجاد صنایع، مجموعه ای از تحقیقات درخصوص ماهیت مواد و محصولات، شناخت فرآیندهای مختلف تولید و تکنولوژی های موجود و بررسی سیستم ها، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز می باشد . این بررسی ها در راستای نیل به هدف توسعه، تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی صورت می گیرد که با بهبود بافت فنی واحدهای جدیدالتأسیس در دا خل کشور، پاسخگویی به نیاز بازار و رقابت با سایر تولیدکنندگان جهانی را امکان پذیر می سازد. در بررسی های فنی ابتداء روش های مختلف تولید محصول مورد مطالعه قرار می گیرد و پس از بررسی های لازم مناسبترین تکنولوژی که با فرهنگ کاری و توانائی های بالقوه صنعت تناسب داشته باشد، انتخاب می گردد.
با انتخاب مناسب ترین روش تولید هر محصول می توان دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز را بر اساس فرآیند منتخب، انتخاب نمود.
در این فصل، علاوه برتشریح فرآیندهای مختلف تولید و انتخاب مناسب ترین فرآیند، کنترل کیفیت واحد تولیدی شرح داده خو اهد شد . سپس ظرفیت و برنامه تولید بر اساس بررسی بازار تعیین می گردد و بر این اساس کاربرد و میزان مواد اولی? مورد نیاز و تعداد و نحو? عملکرد دستگاه های موجود در خط تولید شرح داده خواهد شد و پس از تعیین طرح استقرار ماشین آلات و جریان مواد، تأسیسات زیربنائی مو رد نیاز جهت انجام و ادام? فعالیت های تولیدی واحد مورد بررسی قرار می گیرند. در ادامه بر اساس اصول مهندسی صنایع، نیروی انسانی مورد نیاز و مساحت بخش های مختلف محاسبه می گردد و سپس نقش? جانمایی ساختمان های تولیدی، اداری، رفاهی، بهداشتی وخدماتی ترسیم می گردد . درخاتمه این فصل نیز برنامه زمان بندی طرح مورد توجه قرارگرفته است.
نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید پیتزا
محل اجرا :
مشخصات متقاضیان :
نام
نام خانوادگی
مدرک تحصیلی
تلفن
وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کاربرد محصول
به طور کلی می توان گفت خمیر پیتزا محصولی است که در سطح صنعتی به 3 صورت تهیه و آماده می شود:
1- در نوع اول تنها خمیر پیتزای تهیه شده را منجمد می کنند؛
2- در نوع دوم این خمیر را کمی حرارت می دهند . به طوری که به صورت نیمه پخته در می آید و سپس محصول را منجمد می کنند؛
بررسی بازار و قیمت فروش
بررسی امکانات فروش برای محصول تولید شده در هر واحد جدید صنعتی می تواند عامل بسیار موثری در ارزیابی موقعیت اقتصادی و آینده این گونه واحدها باشد. در این ارتباط با در نظر گرفتن ویژگی های خاص هر صنعت، وضعیت تولیدات داخلی و میزان مصارف و نیازهای داخلی (بر مبنای انواع کاربرد محصول ) مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و با تعیین میزان کمبود تولید داخلی محصول، باید سهم قابل کسب بازار برای واحدهای جدید ارزیابی گردد.
از سوی دیگر ویژگی های خاص هر صنعت، ممکن است امکانات ویژه ای را برای فروش و بازاریابی محصولات آن فراهم آورد که در هر مورد باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. در این قسمت مسائل فوق الذکر در ارتباط با امکانات فروش محصول جهت ارزیابی نهایی شاخص های اقتصادی واحد مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و قیمت فروش محصول مشابه بر مبنای نرخ های رسمی بازار ارائه خواهد گردید.
بررسی روند واردات و صادرات
از آنجایی که شماره تعرفه خاصی جهت خمیر پیتزا تدوین نشده است، لذا تفکیک آن از سایر خمیرهای غذایی غیرممکن بوده و نمی توان به چگونگی مبادلات تجاری آن در سطح بین المللی دسترسی داشت . از سوی دیگر از آنجایی که این محصول بایستی در محل خنک (ترجیحاً سردخانه) نگهداری شود و مدت مصرف آن نسبتاً کوتاه است، بنابراین صرفه ای جهت صادرات و واردات آن ملاحظه نمی گردد؛ مگر آنکه مبادلاتی با کشورهای همجوار صورت گیرد.
بررسی قیمت فروش محصول مشابه
پارامترهای مختلفی بر قیمت محصول موثر خواهند بود که برخی از پارامترهای مهم در ذیل شرح داده شده است:
1- قیمت مواد اولیه مصرفی که یکی از مهمترین هزی نه های متغیر تولید می باشد و نقش عمده ای را در تعیین قیمت تمام شده محصول دارد.
2- منطقه جغرافیایی احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامین مواد اولیه و کانونهای مصرف محصول، هزینه های مربوط را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
3- نوع تکنولوژی مورد استفا ده از طریق تاثیر بر سرمایه گذاری ، کیفیت محصول تولیدی و میزان ضایعات و … بر قیمت فروش محصول موثر خواهد بود.
4- هزینه نیروی انسانی مورد نیاز تاثیر مستقیم در هزینه های متغیر تولید و قیمت تمام شده محصول دارد.
5- ظرفیت تولید واحد بر روی قیمت فروش محصول موثر است، به این ترتیب که افزایش ظرفیت تولید از طریق سرشکن نمودن هزینه های سربار باعث کاهش قیمت تمام شده محصول می گردد. با توجه به نکات فوق، قیمت فروش محصول تولید شده علاوه بر این که می بایست هزینه های تولید را تامین نماید، باید در حدی باشد که بتوان سهمی از بازار را بدست آورد. همچنین در صورتی که صادرات محصول تولیدی نیز مد نظر قرار گیرد، قیمت گذاری باید به نحوی باشد که رقابت با تولیدکنندگان خارجی امکان پذیر باشد.
تهیه خمیر پیتزای کلفت:
1- مخلوط کردن:
در این نوع خمیر نیز ابتدا ترکیبات اولیه را در مخازنی با هم مخلوط می کنند . همانند تهیه مخلوط خمیر پیتزای نازک بایستی تمامی نکات درباره خمیر پیتزا رعایت شود.
2- تهیه خمیر:
این مرحله همانند تولید خمیر پیتزای نازک نیست . در این مرحله خمیر به صورت پیوسته بعد از مخلوط کردن، وارد دستگاه اکسترودر می شود و به صورت اکسترود شده در می آید . به عبارتی خمیر تحت تاثیر فشار و حرارت بالا به صورت خمیر یکنواخت در می آید.
3- رول کردن:
این مرحله نیز به صورت پیوسته بعد از دستگاه اکسترود ر قرار می گیرد و خمیر حاصل از اکسترودر را نازک می کند تا به ضخامت مورد نظر برسد.
برش دادن خمیر:
این مرحله نیز به صورت پیوسته بعد از مرحله نازک کردن قرار می گیرد که توسط قالبی خمیر به اندازه مورد نظر بریده می شود.
5- فریز کردن:
این مرحله همانند تهیه خمیر پیتزای نازک می باشد.
بررسی ایستگاهها، مراحل وشیوه های کنترل کیفیت
رشد و تکامل صنایع جهان تا حدود زیادی مرهون رقابت بین واحدهای صنعتی می باشد . در این راستا هر واحد صنعتی با افزایش کیفیت محصولات خود، سعی درکسب سهم بیشتری از بازار را دارد و این روند به مرور زمان باعث بهبود کیفیت محصولات و در نتیجه رشدکیفی جوامع صنعتی شده است . کنترل کیفیت جهت تعیین صحت عمل تولید، مطابق مشخصات فنی تعیین شده برای محصول انجام می گیرد. این عملیات سبب می گردد تا ضمن جلوگیری ازتولید محصولات معیوب، ازهدر رفتن سرمایه ها جلوگیری به عمل آمده و قیمت تمام شده محصول کاهش یابد.
به طور کلی اهداف کنترل کیفیت را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
· حفظ استاندارهای تعیین شده
· تشخیص و بهبود انحرافات درفرآیند تولید
· تشخیص و بهبود محصولات خارج از استاندارد
· ارزیابی کارآیی افراد واحدها
به عبارت دیگر می توان گفت کنترل کیفیت عبارت است از اطمینان از تهیه و تولید کالا و خدمات، بر طبق استاندارهای تعیین شده و بازرسی به عنوان یکی از اجزاء جدایی ناپذیرکنترل کیفیت به منظور شناخت عیوب و تهیه اطلاعات مورد نیاز برای سیستم کنترل کیفی در هم? واحدهای صنعتی انجام می گیرد. مراحل بازرسی کلی با توجه به وضعیت هرصنعت به ترتیب ذیل می باشند:
1) درمرحله تحویل مواد اولیه
2) درمرحله آغاز تولید
3) قبل ازآغاز عملیات پر هزینه
4) قبل از شروع عملیات غیر قابل بازگشت
5) پیش از آغاز عملیاتی که سبب پوشیده شدن عیوب می گردد
6) درمرحله پایانی کار
هریک از این مراحل بازرسی ممکن است درمحل عملیات یا آزمایشگاه انجام گیرد. دراین واحد با توجه به ویژگی های این صنعت ، هر یک ازمراحل ضروری کنترل کیفی و محل انجام این آزمایش ها تعیین خواهد شد.
به منظور بهینه کردن روند تولید، کاهش هزینه ها، جلوگیری از ضایعات تولید، مدیریت و نظارت دقیق بر روند کار، هماهنگی بین تولید و بازار مصرف، طراحی ارائه می شود که تمامی نقاط خطر را بررسی می کند که تخت عنوان HACCP در صنعت معروف می باشد .
دسته بندی | کارآفرینی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1098 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 38 |
پروژه کارآفرینی کارگاه تولید تویی و توپ لاستیکی در 38 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 4
فصل اول - کلیات............................................................................................................................................. 5
1- 1 مقدمه :.............................................................................................................................................................. 6
1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :.................................................................................................................. 6
محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 6
1 – 3 – مشخصات متقاضیان :................................................................................................................................. 7
1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :.................................................................................................................... 7
مجوز های قانونی :..................................................................................................................................................... 7
مراحل صدور جواز تاسیس :..................................................................................................................................... 7
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس............................................ 8
1- اشخاص حقیقی................................................................................................................................................. 8
2- اشخاص حقوقی................................................................................................................................................. 8
مدارک مورد نیاز:........................................................................................................................................................ 9
اصلاحیه جواز تاسیس :.............................................................................................................................................. 9
تعریف:...................................................................................................................................................................... 10
صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 10
مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 11
فصل دوم - روش انجام کار...................................................................................................................... 12
گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :.................................................. 13
بازدید از کارخانه تویی و توپ لاستیکی................................................................................................................ 13
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 13
فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :........................................................................ 14
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار (ارقام به میلیون ریال) :............................ 15
روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت فروش کالا ).................................................................................... 15
فصل سوم - امور مالی طرح...................................................................................................................... 16
جدول 1 ویژگی های فیزیکی چرم مصنوعی و لاستیک مورد استفاده برای تویی............................................... 17
جدول 2 ویژگی های انواع توپ بسکتبال............................................................................................................... 17
جدول 3 ویژگی های انواع توپ فوتبال.................................................................................................................. 17
جدول 4 ویژگی های انواع توپ فوتسال................................................................................................................ 18
جدول 5 ویژگی های انواع توپ والیبال.................................................................................................................. 18
جدول 6 ویژگی های انواع توپ هندبال................................................................................................................ 19
جدول 7 لیست استانداردهای مرتبط با تویی و توپ لاستیکی............................................................................. 19
جدول 8 آمار صادرات جهانی توپ در کشورهای مختلف جهان (عدد).............................................................. 20
جدول 9 واحدهای فعال در زمینه تولید توپ - تن............................................................................................... 20
جدول 10 واحدهای در دست احداث در زمینه تولید انواعع توپ های ورزشی - عدد.................................... 21
جدول 11 واحدهای در دست احداث در زمینه تولید توپ بسکتبال - عدد....................................................... 22
جدول 12 واحدهای در دست احداث در زمینه تولید توپ والیبال - عدد......................................................... 22
جدول 13 واحدهای در دست احداث در زمینه تولید توپ فوتبال- عدد............................................................ 23
جدول 14 جمع ظرفیت در دست احداث انواع توپ - تن.................................................................................. 24
جدول 15 میزان و ارزش واردات توپ در پنج سال اخیر.................................................................................... 24
جدول 16 جمع بندی بازار داخلی توپ................................................................................................................ 24
جدول 17 میزان و ارزش صادرات توپ در پنج سال اخیر................................................................................. 25
جدول 18 آمار واردات جهانی انواع توپ در کشورهای مختلف جهان در 2004 و 2007 (عدد)................... 25
ادامه جدول 18........................................................................................................................................................ 26
ادامه جدول 18........................................................................................................................................................ 27
جدول 19 امکان کسب بازار صادراتی انواع توپ براساس واردات 2007........................................................ 28
جدول 20 جمع بندی نهایی بازار انواع توپ......................................................................................................... 28
هزینه های زمین....................................................................................................................................................... 29
جدول 21 هزینه های محوطه سازی....................................................................................................................... 29
جدول 22 هزینه احداث ساختمان های بخش صنعتی و غیر صنعتی................................................................... 30
جدول 23 کل هزینه حق انشعاب ها (میلیون ریال)............................................................................................... 30
جدول 24 کل هزینه تاسیسات زیر بنایی................................................................................................................ 31
جدول 25 وسائل حمل و نقل مورد نیاز................................................................................................................. 31
جدول 26 هزینه وسائل اداری................................................................................................................................. 31
جدول 27 ماشین آلات مورد نیاز طرح تولید توپ لاستیکی................................................................................ 32
جدول 28 هزینه های تجهیزات اصلی (میلیون ریال)............................................................................................ 32
جدول 29 هزینه های قبل از بهره برداری (میلیون ریال)...................................................................................... 33
جدول 30 کل هزینه های سرمایه گذاری ثابت (میلیون ریال – دلار)................................................................... 33
جدول 31 لیست مواد اولیه مصرفی به همراه محل تامین و مقدار مصرف سالیانه.............................................. 34
جدول 32 نیروی انسانی مورد نیاز طرح................................................................................................................ 34
جدول 33 کل آب مورد نیاز واحد......................................................................................................................... 35
جدول 34 کل برق مورد نیاز واحد......................................................................................................................... 35
فصل چهارم - جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات................................................................ 36
نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 37
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید تویی و توپ لاستیکی پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
- 1 مقدمه :
محصول مورد نظر در این پروژه تویی و توپ از جنس لاستیک است . تویی از ترکیبات لاستیک طبیعی یا مصنوعی به انضمام دیگر مواد شیمیایی ساخته می شود تا خواص فیزیکی و کاربردی لازم را به یک توپ بدهد . وسی یا تویپ می بایست از ترکیبات لاستیک طبیعی یا لاستیک مصنوعی به انضمام دیگر مواد شیمیایی بوده تا حالت جهندگی مناسب را به توپ بدهد . بعد از ساخت وسی مقدار 3000 – 2700 متر نخ نایلون یا پلی استر و یا قطعاتی از پارچه پنبه ای به همراه چسب مخصوص به دور آن پیچیده می شود تا مقاومت لازم در برابر ضربه های شدید و فشار باد توپ و اصابت به زمین بازی را ایجاد نماید .
روزنه هوا قطعه ای لاستیکی است ، که شامل قسمت نرینگی و مادگی می باشد ، که به تویی چسبیده است و هوا از طریق آن به داخل توپ تزریق می شود .
میزان کاهش فشار باد در توپ های غیر قهرمانی پس از 72 ساعت و در توپ های قهرمانی پس از 7 روز حداکثر 25 درصد می باشد .
1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید تویی و توپ لاستیکی
محل اجرا :
1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام
نام خانوادگی
مدرک تحصیلی
تلفن
1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 28 نفر میباشد .
مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان ، تاسیسات و نصب ماشین آلات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی (زراعی ، باغی ، شیلاتی ، دام و طیور، جنگل و مرتع) صادر می گردد.
مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مدیریت صنایع کشاورزی و روستائی استان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت صنایع کشاورزی و روستائی .
3- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت .
5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسیس .
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس
1- اشخاص حقیقی
- تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از کارخانه تویی و توپ لاستیکی
براساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از کارخانه تولید تویی و توپ لاستیکی به بررسی سیستم ها و دستگاه ها و ماشین آلات موجود در کارخانه پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش صنعت و در تولید تویی و توپ لاستیکی استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت می باشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .