رپو فایل

مرجع دانلود و خرید فایل

رپو فایل

مرجع دانلود و خرید فایل

تونل امامزاده هاشم

پیمانکار این طرح ابتدا در زمستان 1379 شروع به تجهیز کارگاه نمود و در بهار 1380 عملیات حفاری را در دو جبهه ورودی و خروجی با مبلغ ریالی 120میلیارد ریال آغاز کرد
دسته بندی عمران
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 13460 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 68
تونل امامزاده هاشم

فروشنده فایل

کد کاربری 2106
کاربر

تونل امامزاده هاشم

مشخصات کلی پروژه :

پیمانکار این طرح ابتدا در زمستان 1379 شروع به تجهیز کارگاه نمود و در بهار 1380 عملیات حفاری را در دو جبهه ورودی و خروجی با مبلغ ریالی 120میلیارد ریال آغاز کرد.

قطعه یک واریانت گردنه امامزاده هاشم به طول 4/5 کیلومتر شامل یک قطعه تونل 3189 متری با سطح مقطع تقریبی 85 متر مربع، شیب 5/2 درصد و عرض مقطع 9/11 متر که پس از لاینینگ به 5/8 متر خواهد رسید، به همراه گالریها ی ورودی و خروجی آن، پنج دهانه پل و عملیات راهسازی به طول 22/2 کیلومتر می باشد.

گردنه امامزاده هاشم که در حدود 25 کیلومتر طول داشته و بخش مهم و صعب العبور جاده هراز را تشکیل می دهد، دارای شیبهای صعودی و نزولی (حتی تا 9 درصد) و شعاع قوسهای کوچک و بزرگ تا 35 متر می باشد، لذا این قسمت از محور هراز جدا از مسائل ایمنی و مشکلات سرما، یخبندان و نزول بهمن از مشخصات هندسی بسیار پائینی برخوردار بوده و حدود 40 درصد مشکلات کلی جاده آمل- رودهن و بیش از 70 درصد مشکلات زمستانی محور فوق مربوط به این بخش از جاده هراز می باشد.

با ارائه مطالب فوق اهمیت احداث تونل قطعه یک و پس از آن قطعه دوم در ایمن سازی مسیر و جلوگیری از تلفات انسانی مشخص می شود، لذا تسریع در اجرای پروژه و در پی آن بهره برداری از پروژه اهمیت بسزایی در این امر خواهد داشت.

موقعیت جغرافیایی مسیر پروژه :

از لحاظ موقعیت جغرافیایی این تونل در حدواسط بین استان تهران و مازندران در کیلومتر 95 جاده تهران- آمل نرسیده به آبشار پلور واقع شده است.

این واریانت از کیلومتر 100+107 جاده هراز از سمت آمل و در حدود 5/4 کیلومتری جنوب پلور آغاز و در کیلومتر 448+1 وارد تونل شده و پس از خروج از تونل، مسیر تا کیلومتر 400+5 در دره مشاء امتداد می یابد. از نظر تقسیمات کشوری شروع واریانت در محدوده استان مازندران (پلور) و انتهای واریانت در محدوده استان تهران (مشاء- دماوند) واقع می باشد.

هدف از اجرای پروژه :

در فصل زمستان به دلیل ریزشی بودن ترانشه های منطقه آبعلی و نیز بهمن گیر بودن گردنه امامزاده هاشم و شیبهای طولانی جاده موجود مشکلات ترافیکی شدیدی بوجود می آید، لذا برای جلوگیری از ترافیک و کاهش خسارات مالی و جانی و نیز کاهش مسافت راه از 25 کیلومتر به 9 کیلومتر، تصمیم به احداث تونل در این منطقه گرفته شد.

وضعیت رشد ترافیکی محور هراز در مقاطع مختلفی از سال و متعاقب با آن روند افزایش هزینه سوخت تلف شده، در ادامه بحث آورده شده است که تجزیه و تحلیل آن، لزوم اجرای این پروژه را بیشتر نمایان می سازد.


وضعیت ترافیک(عبور ومرور) محورهراز :

باتوجه به مدل انتخابی برای تعیین روند و جریان ترافیکی محور هراز، وضعیت ترافیک در سالهای ذکر شده در جدول زیر آورده شده است.

وضعیت ترافیک در مقاطع مختلف سال(شاخص ترافیک)

کل ترافیک روزانه

ترافیک سنگین

ترافیک سبک

سال

27160

7876

19284

اوایل سال85

30875

12865

21858

اوایل سال88

معادل سواری در مقاطع مختلف سال :

باتوجه به جدول فوق و معادل سازی اتومبیل های عبوری خواهیم داشت:

تعداد اتومبیل های سواری عبوری ( معادل سواری ) سال 1382 (محاسبه شده توسط مشاور) 67000



نمودار شماره1

هزینه سوخت اضافه ای که در هر سال مصرف می شود

باتوجه به معادل سواری عبوری روزانه در سال 85 ، هزینه سوخت اضافه مصرفی در هر سال با احتساب قیمت بنزین به مبلغ ثابت 1000 ریال و یک لیتر اضافه سوخت برای هر اتومبیل بدین شرح می باشد:

اطلاعات مربوط به هزینه سالیانه در نمودار ذیل ارائه شده است.

نمودار شماره 2

لازم به ذکر است برآورد ارائه شده در این گزارش بر اساس گزارش مشاور و بررسی های صورت گرفته بر روی ترافیک عبوری از این جاده می باشد که نشان دهنده میزان صرفه جوئی در هزینه تأمین سوخت توسط دستگاه های اجرائی کشور می باشد.

زمین شناسی منطقه

موقعیت زمین شناسی منطقه

نگاهی کلی

این تونل با طولی نزدیک به 3200 متروبه قطر11متروباراستای شمال شرق- جنوب غرب در بخش غربی بارگاه امامزاده هاشم در دست احداث است.

از لحاظ زمین شناسی این تونل در زون البرز مرکزی واقع شده و بدلیل آنکه این زون بیشترین مراحل تکتونیزه را در البرز تحمل نموده است، لذا سنگهای دربرگیرنده تونل تحت تأثیر عملکرد تکتونیک منطقه قرار گرفته بطوریکه در قسمت جنوبی این تونل گسل معروف مشا- فشم که خود جزء گسلهای اصلی و معروف درایران می باشد، واقع شده است.

در قسمت شمالی تونل، گسلهای اصلی مانند گسل پلور و نیاک در فاصله چند کیلومتری آن قرار گرفته اند. با توجه به عملکرد این گسلها و نیروهای اصلی بوجود آورنده آنها، گسلهای موضعی نیز در منطقه زیاد بوده که بعضی از آنها در طول تونل سبب خرد شدگی و در نتیجه پائین آمدن مقاومت و کیفیت سنگ در مسیر حفاری تونل می شود.

- سازندهای منطقه :

به لحاظ سازندهای تشکیل دهنده منطقه حفاری تونل، 5 سازند اصلی مشاهده می گردد که به ترتیب از سمت دهانه ورودی به خروجی عبارتند از:

1) سازند شمشک (ژوراسیک)

2) سازند الیکا (تریاس)

3) سازند مبارک (کربونیفر)

4) سازند جیرود (دونین)

5) سازند لالون (کامبرین فوقانی)

ü سازند شمشک :

دارای لیتولوژی متفاوتی بوده که شامل شیلهای سیلتی و رس دار، لایه های شیلی ذغالدار و ماسه سنگهای کوارتزی، ماسه سنگهای خاکستری و هوازده است. ماسه سنگها دارای 4 سیستم درزه می باشند که حالتی کاملاً بلوکه را به سنگ داده و به لحاظ مقاومت فشاری بسته به دارا بودن درصد سیلیس و یا هوازدگی آنها، مقاومتی در حدود 120 مگاپاسکال تا 150 مگاپاسکال را دارا می باشند.

طولی معادل 1400 متر رز این تونل در این تشکیلات واقع می گردد. مقاومت فشاری در شیلها بسته به نوع آنها در حالت طبیعی حدود 27 تا 55 مگاپاسکال ودر حالت اشباع حدود 60 تا 75 مگاپاسکال می باشند. درشیلها 3 سیستم درزه مشاهده شده که دارای خصوصیات زیر می باشند:

الف) پرشدگی (Filling) آنها بیشتر از رس (Clay) می باشند.

ب) باز شدگی دهانه آنها حداگثر به یک سانتیمتر رسیده و سطح درزه ها بیشتر دارای حالت مواج است که این مورد در ماسه سنگها بصورت زبر و پله کانی دیده می شوند.

یادآور می گردد که زونهای گسله (موضعی) کیفیت سنگ را بسیار پائین آورده ودر تمامی موارد با اضافه شدن دبی آب همراه می باشند.

ü سازند الیکا :

این سازند شامل تناوب سنگهای آهکی دولومیتی و ماسه سنگ دانه ریز کوارتزیتی و لایه های رس دار آهکی می باشند. در این سنگها به دلیل انحلال آهکها، حفره های کارستیک مشاهده شده و احتمالاً دارای آب زیرزمینی قابل توجهی می باشند. به لحاظ مقاومت فشاری بسته به نوع سنگ، در حالت طبیعی مقاومتی در حدود 40 تا70 مگاپاسکال دارند.

ü سازند مبارک :

این سازند شامل تناوبی از سنگهای آهکی دولومیتی با رگه هایی از شیل و شیست می باشند وبعد از سازند شمشک، بیشترین طول حفاری تونل در این تشکیلات می باشد. سنگهای این سازند دارای حالت کارستیک بوده و به لحاظ مقاومت فشاری دارای مقاومتی درحدود 50 تا90 مگاپاسکال با توجه به جنس سنگ درحالت طبیعی می باشند.

ü سازندهای جیرود و لالون :

این سازندها شامل تناوبی از سنگهای آهکی، دولومیتی، سنگ آهک مارنی، ماسه سنگ کوارتزی، شیل ومارن می باشند. مارنها زمانیکه تحت تأثیرهوازدگی قرار می گیرند شدیداً هوازده شده که موجب ریزشها و اضافه حفاری می شوند. سنگهای آهکی وماسه سنگ ها نیز دراثر عملکرد گسلهای موضعی و نیز گسلهای مشا – فشم کاملاً بلوکه شده می باشند. به لحاظ مقاومت فشاری، متناسب با جنس سنگهای این سازند در حدود 5 تا10 مگاپاسکال برای مارنها ودر حدود 40 تا85 مگاپاسکال برای سنگهای آهکی و در مورد ماسه سنگها نیز بسته به میزان سیلیس موجود در حدود 90 تا150 مگاپاسکال در حالت طبیعی می باشند.

وضعیت زمین شناسی منطقه ای که تونل در آن احداث می شود بطور خلاصه شامل موارد ذیل می باشد:

گسله جنوبی(مشا)

باجهتی تقریباً شرقی _غربی از 5/2 کیلومتری جنوب دهانه جنوبی (SOUTH PORTAL) تونل عبور می کند . این گسله نیز با ساز و کاری تراستی به سوی شمال اثر بسیار مهمی را در واحدهای سنگچینه ای نواحی درگیر بجا نهاده است . گسله تراستی مشا در راستای خود در محل پروژه واحدهای سبز توفی ائوسن (E2t) را بر روی آهکهای کربنیفر و مبارک رانده است .

سازوکار تراستی هر دو گسله، شرایط پیچیده ای را بر بلوک بین آنها که محل اجرای پروژه است، وارد نموده که نتیجه آن درهم ریختگی واحدهای سنگچینه ای، خرد شدگی زاویه داری بالای قطعات خرد شده برشی و نیز تشکیل دسته درزه های مختلف در متن توده های سنگی است که در مناطق پرتگاهی باعث بالا رفتن استعداد ریزشی این قطعات از ترازهای بالاتر به ترازهای پائین تر شده است .

هردو گسله تراستی در دسته گسله های جنبی طبقه بندی شده و دارای پیشینه لرزه زایی و کانونهای زمین لرزه در راستای خود هستند . حضور 12 گسله فرعی بین این دوتراست، نتیجه عملکرد این دو گسله می باشد که باعث جابجایی بلوکهای سنگی در مسیر تونل شده اند . مطالعه دقیق عملکرد لرزه زمینساختی گسله های مزبور امری الزامی است .

مطالعات ژئوفیزیکی

(روش TSP و ژئوالکتریک)


مطالعات ژئوفیزیکی انجام شده توسط پیمانکار تونل:

به منظور مطالعه ویژگیهای تکتونیکی، زمین شناسی سازندها، بررسی لایه ها و تعیین موقعیت سفره های آب زیر زمینی یک سری مطالعات توسط پیمانکار تونل امامزاده هاشم صورت گرفته است که این کار به دو روش ژئو الکتریک و TSP یا پیش گویی لرزه ای تونل (Tunnel Seismic prediction) انجام شده تا قبل از شروع عملیات حفاری تونل، تا حدودی از وضعیت عوارض پیش روی تونل آگاهی حاصل شود و از بروز پیشامدهای ناگهانی در حین انجام عملیات جلوگیری شود؛ که در ادامه بحث طریقه اجرای این دو روش به صورت مشروح آورده شده است.

1- مقدمه ای در مورد روش TSP :

اجرای عملیات حفاری در پروژه های زیر زمینی دارای خطراتی از قبیل برخورد با جریانهای آبی با حجم زیاد، وجود حفره ها، غارهای زیرزمینی، گسلها و ناپیوستگی ها بوده که در بسیاری از موارد علیرغم از بین رفتن امکانات، ماشین آلات و هزینه های ناشی از توقف فعالیت ها، باعث به خطر افتادن جان نیروهای انسانی نیز می شود.

یکی از روش های شناسایی چنین پدیده هایی که در سال 2000 میلادی پس از سالها تحقیقات علمی و عملی از سوی کارشناسان شرکت آمبرگ سوئیس ارائه گردیده، سیستم TSP 203 می باشد.

بنا به اظهارات کارشناسان، با توجه به شرایط توده سنگ پیرامونتونل، سیستم پیش بینی لرزه ای TSP 203 توانایی آشکار ساختن عوارض مختلف در جلوی جبهه کار از 100 تا 1000 متر را دارا می باشد.

نتایج بدست آمده از آزمایش های این سیستم بصورت جداول پارامترهای مکانیک سنگی (شامل 9 پارامتر) و نمودارهای دو بعدی و سه بعدی خواهد بود.

2- روش اجرای آزمایش TSP 203 :

در این روش، حداقل تعداد 18 چال انفجاری در یک طرف دیواره تونل حفاری می شود (با توجه به حساسیت های مورد نظر تعداد چالها می توانند تا 40 عدد نیز افزایش یابد). قطر چالهای انفجاری 51 میلیمتر بوده و برای اینکه از شیب مناسب برخوردار بوده ودر ضمن سرعت عملیات چالزنی نیزافزایش یابد، استفاده ازدستگاه چالزنی جامبودریل توصیه می شود. عمق چالها بین 1.50 تا 2.0 متر متغیر بوده و تمامی چالهای انفجاری می بایست در یک راستای طولی با فاصله حدود 1.0 تا1.50 متر از کف موجود تونل حفاری شوند.

شیب تمام چالهای انفجاری 5 تا10 درجه منفی (رو به پائین) بوده و فاصله ردیفی آنها نیز با توجه به شرایط 0.9 تا1.20 متر خواهد بود.

جهت دریافت امواج برگشتی از لایه های مختلف توده سنگی در جلوی جبهه کار، از دو گیرنده اکتشافی که دارای حساسیت بسیار بالا با سنسور های سه محوره می باشند، در دو طرف دیواره تونل و دقیقاً روبروی یکدیگر استفاده می شوند.

قطر چالهایی که گیرنده ها در آنها قرار می گیرند 45 میلیمتر و شیب آنها در حدود 10 درجه مثبت ( رو به بالا ) می باشد. عمق چالهای گیرنده نیز معمولاً 2 متر در نظر گرفته می شود.

پس از اجرای عملیات چالزنی، در هر چال گیرنده ، سه بسته چسب مخصوص (Resin Cartridge) قرار گرفته و سپس یک پوشش استیل بسیار دقیق به قطر 42 تا حداکثر 45 میلیمتر با طول دو متر در چال قرار گرفته و محکم می شوند (با توجه به اینکه چسبها از قدرت گیرش قوی برخوردار می باشند، زمان قرارگیری پوشش استیل و توجیه آن به سمت جبهه کار نباید بیش از 2 دقیقه بطول انجامد).

فاصله آخرین چال انفجاری تا چالهای گیرنده 15 تا20 متر می باشد. جهت ایجاد لرزه نگاری برای هر یک از چالها از 50 الی 150 گرم ماده منفجره پتن (PETN) به همراه یک چاشنی مخصوص لرزه نگاری با سیم 5 متری و بدون تأخیر (آنی مطلق) و با حداکثر یکنواختی جرقه و حداقل زمان ارسال برق به مواد منفجره و انفجار پوسته آن که باید کمتر از یک هزارم ثانه باشد، استفاده می شود. در زمان خرجگذاری پس از قرار دادن مقدار مورد نیاز پتن و یک چاشنی مخصوص، چالهای انفجاری با توجه به شیب منفی 10 درجه از آب پر می شوند. سرعت انفجار ماده پتن نباید از 6000 متر در ثانیه کمتر باشد.

نقاط انفجاری در طی اندازه گیری، یکی پس از دیگری منفجر خواهند شد. انفجار و ثبت نقاط انفجاری حدود 90 تا 120 دقیقه (بسته به تعداد چال) بطول می انجامد و در این مدت هیچگونه فعالیتی که منبع ارتعاش (Noise) در تونل باشد، نباید صورت پذیرد.

لازم به ذکر است که کاربرد این روش در مواقعی قابل تضمین است که :

ü کنتراست کافی در مشخصه های فیزیکی سنگ (کنتراست امپدانس امواج اکوستیک Pwave و دانسیته سنگ) در حد فاصل زون های گسلی یا تغییر در تشکیلات سنگی وجود داشته باشد. در این حالت سیستم TSP قادر به ضبط اطلاعات مربوط به پدیده های اطراف تونل خواهد شد.

ü معمولاً نمای ایجاد شده از طرف TSP برای توجیه مرزهای سنگی دقت بیشتری دارد. در صورتیکه این امتدادها محور تونل را با زاویه ای بالا قطع کنند،در نتیجه در یک لایه با زاویه برخورد بیشتر از 25 درجه چه از لحاظ افقی و چه از لحاظ عمودی می توان انتظار داشت که با روش TSP قابل شناسایی باشد.

  • از محدودیت های این روش اینکه سیستم TSP قادر به تعیین حضور آب، مسیر و توزیع آن نبوده و تنها با کاهش سرعت امواج عرضی و اطلاع از وضعیت زمین شناسی و حفاری های انجام گرفته می توان آن را پیش بینی نمود.

سیکل عملیات اجرایی تونل

(حفاری و لاینینگ)


مقدمه :

عملیات اجرائی در تونل امامزاده هاشم شامل حفاری و لاینینگ تونل می باشد که روزانه در دو شیفت کاری 10 ساعته این عملیات صورت می گیرد و شرح مراحل هر کدام در ادامه توضیح داده خواهد شد. به طور کلی حفاری در این تونل بسته به نوع سنگ به دو روش انجام می شود. روش اول انجام عمل حفاری ماشینی و توسط رودهدر صورت می گیرد که طبق نرم های گرفته شده به طور متوسط 45 متر در ماه پیشروی داشته است؛ و روش دیگر حفاری، آتشباری با استفاده از دینامیت و چاشنی های الکتریکی است که به طور متوسط 35 متر در ماه پیشروی داشته است.

محاسن حفاری با دستگاه رودهدر :

1- سرعت حفاری بالا

2- سطح کاملاً صاف حفاری می گردد که در زمان انجام تحکیمات موقت باعث بالا رفتن سرعت فعالیت و کیفیت مطلوب می گردد.

3- Over Breck در حفاری به حداقل می رسد.

معایب استفاده از دستگاه رودهدر :

1- از معایب حفاری با این دستگاه گردوخاک بسیار زیادی است که در تونل ایجاد می کند و تهویه آن را دچار مشکل می سازد.

2- با توجه به شیب معکوس در دهانه ورودی و آب به مقدار زیاد، زمان حفاری با رودهدر لجن زیادی تولید می شودکه باعث گیرکردن دستگاه درگل ولجن می شود.

از همر نیز معمولاً برای لق گیری سنگهای سقف و دیواره پس از هر بار آتشباری و نیز برای حفاری پی کانال و گاهی اوقات برای برداشتن کسر حفاری استفاده می شود.

عملیات تحکیم نیز به صورت موقت و دائم همراه با عملیات حفاری صورت می گیرد.

نکته قابل توجه در این تونل خردشدگی شدید سنگها و وقوع ریزشهای متوالی است که موجب کندی و سختی عملیات حفاری می شود. از جمله کارهای صورت گرفته برای مهار ریزش، انجام قاب گذاری، لتیس بندی، شاتکریت، بتن ریزی و مش بندی است. وضعیت خاص زمین شناسی منطقه کارگاه تونل امامزاده هاشم سبب شده که در جهت بهبود کار و بالابردن کیفیت کاراز یک روش تحکیمی جدید بنام فورپولینگ یا لوله گذاری در این مجموعه تونل استفاده شود.

حفاری :

عملیات حفاری به عنوان اصلی ترین فعالیت در ساختمان تونل محسوب می گردد. از آنجائیکه در بررسی های اولیه مشاور، همچنین طرح پیشنهادی پیمانکار به عنوان روش حفاری و نهایتاً آنالیز واحد اجرایی عملیات، فعالیت حفاری به روش آتشباری کنترل شده پیش بینی شده است، اما در حال حاضر با وجود شرایط خاص زمین شناسی که از جمله موارد آن می توان به جنس سنگ، شیب و امتداد لایه ها نسبت به محور تونل، فشار هیدرواستاتیکی پشت مقطع حفاری به دلیل وجود جریانهای آب زیرزمینی و تکتونیزه بودن منطقه اشاره کرد، امکان حفاری صرفاً با استفاده از سیستم آتشباری وجود ندارد و البته این مطلب تا کنون در اجرا ثابت شده است و اکنون از روشهای نوین دیگری از جمله حفاری با رودهدر و یا چکشهای تخریب بهره گیری می شود.

حفاری با دستگاه رودهدر

تبدیل روش حفاری سه مرحله ای ذکر شده در اسناد پیمان به علت مشکلات متعدد زمین شناسی به روشهای حفاری متفاوتی که هرروزه درتونل امامزاده هاشم اجرا می گردد عمده ترین مشکل پروژه می باشد که با توجه به تغییرات مداوم سنگ در مقاطع مختلف، روشهای متفاوت حفاری اعم از رودهدری، آتشباری، استفاده از چکش همر و یا ترکیبی از روشهای فوق مورد استفاده قرارمی گیرد که هرکدام از این روشها به شکل 5 مرحله ای به اجرا در آمده یا درخواهد آمد.

سطح حفاری نیم مقطع تونل

مراحل حفاری تونل :

عملیات حفاری تونل شامل مراحل زیر می باشد :

1- نقشه برداری

2- تهیه پاسپورت آتشباری (پترن انفجار)

3- چالزنی با دستگاه جامبو دریل دو بوم

4- خرج گذاری و انفجار

5- تهویه

6- تخلیه

نقشه برداری :

در ابتدای شروع عملیات حفاری برای ترسیم خط برش بر روی سینه کار و حصول اطمینان از عدم وجود کسر حفاری در آتشباری قبلی و مشخص کردن محل دقیق هرچال، نقشه بردار توسط دوربین لیزری سینه کار را چک می کند و خط برش را نشان می دهد. نقشه بردار توسط دو Fix Point در داخل تونل که قبلاً مختصات آنها با استفاده از پیمایش مشخص شده است و با استفاده از فرمولهای ریاضی که در حافظه ماشین حساب ذخیره شده است مختصات نقاط جدید را برای ترسیم خط برش یا مشخص کردن آکس تونل محاسبه کرده، سپس توسط دوربین لیزری جای آن را برروی سینه کار نشان می دهد که با علامت گذاری آنها و متصل کردن آنها به یکدیگر رینگ خط برش مشخص می شود و با مشخص کردن نقاط چالها، سینه کار برای چالزنی آماده می شود.

تهیه پاسپورت آتشباری (پترن انفجار) :

پترن انفجار به عواملی همچون ابعادتونل، مقاومت سنگهای اطراف، ضخامت لول دینامیت، قدرت ماده منفجره و مسائلی نظیر آنها بستگی دارد. وضعیت آرایش گمانه، امتداد و انفجار آنها باید به گونه ای انتخاب شود که انفجار هر گروه از چالها باعث ایجاد فضای آزاد برای چالهای بعدی گردد. بدین ترتیب راندمان حفاری افزایش می یابد. در روش آتشباری جهت گرفتن راندمان مطلوب چند پارامتر را باید مدنظر قرار داد :

1- دقت اپراتور در حفاری گمانه در راستای تعیین شده، بخصوص زوایای چالهای برش.

2- طول گمانه که باید تمام گمانه ها دارای طول یکسانی باشند بغیر از گمانه های برش.

3- مقدارخرج ویژه هرگمانه که باید براساس الگوی آتشباری طراحی شده صورت بگیرد.

4- مقدار گل گذاری گمانه ها در زمان خرج گذاری که گل گذاری باید تقریباً 20 درصد طول گمانه باشد.

5- مهارت آتشبار در نحوه خرج گذاری و تراکم خرج در انتهای گمانه ها.

6- تعداد تأخیرهای لازم در خرج گذاری.

در الگو یا پترن آتشباری، گمانه هایی تحت عنوان گمانه های برش (cut) وجود دارد که ابتدا این گمانه ها انفجار می گردد و ایجاد سطح آزاد برای گمانه های بعدی می نماید. بعد از گمانه های برش، گمانه های پیشرو وجود دارند که با ایجاد سطح آزاد مناسب توسط گمانه های برش باعث پیشروی تونل می گردند و درآخرگمانه های محیطی که وظیفه آنها کنترل محیط سطح مقطع می باشد. نهایتاً در پاسپورت آتشباری پس از انجام محاسبات لازم، تعداد چالها و عمق آنها، چاشنی ها و مقدار دینامیت مورد نیاز برای هر چال و خرج ویژه مشخص می شود که نمونه ای از این پاسپور ت در شکل صفحه بعدآورده شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.