رپو فایل

مرجع دانلود و خرید فایل

رپو فایل

مرجع دانلود و خرید فایل

پروژه گاز

بر اساس ارزیابی های بعمل آمده بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران از وسایل نقلیه موتوری و کمتر از 20 درصد بقیه منابع و و سایل گرمایش خانگی و تجاری است
دسته بندی مهندسی شیمی
بازدید ها 0
فرمت فایل pdf
حجم فایل 29022 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 101
پروژه گاز

فروشنده فایل

کد کاربری 3230
کاربر

پروژه گاز

حفظ محیط زیست جزء وظایف اصلی انسان بشمار می آید . با پیدایش انقلاب صنعتی در اروپا و متعاقب آن با تکامل پیوسته تکنولوژی آلودگی محیط زیست نیز افزایش پیدا کرده است . اتومبیلها به عنوان یکی از منابع عمده آلودگی محسوب میگردند .

با افزایش تعداد اتومبیلها در جهان و بخصوص در شهرهای بزرگ نظیر تهران ،‌دفع طبیعی آلودگی امکان پذیر نبوده و الزاماً میبایست در جهت کاهش آن از منبع تولید کننده ( اصلاح موتور ) و نیز تبدیل گازهای مضر به گازهای کم ضررتر اقداماتی صورت گیرد . در چند دهه اخیر این موضوع مورد نظر قرار گرفته و پیشرفتهای زیادی برای رفع این مشکل حاصل شده است بطوریکه تکنولوژی ساخت موتورها به مقدار قابل ملاحظه ای اصلاح شده و احتراق بهبود و مصرف اتومبیل کاهش یافته است .

علیرغم این اصلاحات ،‌هنوز امکان حذف کامل گازهای آلوده کننده وجود ندارد و لذا میبایست پس لز احتراق و خروج گاز از موتور به کمک کنور تورهای کاتالیستی ، آنها را به گازهای کم ضرر CO2و HO2 تبدبل نمود . از حدود بیست سال پیش استفاده از کنور تورها یکاتالیستی که در صنایع شیمیایی جایگاه مشخصی داشته اند ، تحت عنوان کنور تورهای کاتالیستی اتومبیل رایج شده است . متاسفانه با وجود آلودگی شدید هوای شهرهای بزرگ ایران بخصوص و تهران سابقه فعالیتی در این زمینه وجود ندارد و لذا در این پروژه اولین قدمهای لازم برای شناخت علمی و عملی کاتالیستهای مربوط بر داشته شده است . نظر به اینکه لازمه هر گونه مطالعه ای در این زمینه ، شناخت نوع و عملکرد کاتالیستهای مربوطه میباشد ،ؤ این کار بر این موضوع متمرکز گردید . بدیهی است که در ادامه این پروژه نحوه انتخاب ، طراحی و ساخت این کاتالیزورها مورد بررسی قرار میگیرد .

در خاتمه با آروزی موفقیت برای کلیه پژوهشگران این مرز و بوم ، به امید روزی که نفس هوایی سالم و پاکیزه در شهر تهران همچنین بازگشت پرندگان خوش آواز به این شهر دور از واقعیت نباشد .

چکیده :

تنفس در هوایی سالم و پاکیزه یکی از آرزوهای شهروندان در دو دهه اخیر محسوب میگردد . با این هدف این پروژه به منظور گامی در جهت کاهش آلودگی هوا و سالم سازی محیط زیست انتخاب شده است ، آلاینده هایی که در این زمینه مورد بررسی قرار گرفتند آلاینده های گازی ناشی از اگزوز وسایط نقلیه موتوری هستند . آلاینده های اصلی گاز اگزوز عمدتاً شامل مونواکسید کربن (co) ، هیدرو کربنهای نسوخته (hc)و اکسیدهای نیتروژن (nox) میباشند . در این راستا چاره جز استفاده از کنوتورهای کاتالیستی وجود ندارد که در آنها واکنشهای اکسیداسیون CO و HC و واکنش احیاء NOX بطور همزمان انجام شوند . برای این منظور از کاتالیستهای سه جانبه (TWC) استفاده گردد . بنابراین در این پروژه شناخت این کاتالیستها در شرایط حقیقی گازهای اگزوز اتومبیل انجام گرفته است .

در این پروژه از سه فاز a- AL2O3 – S-AL2O3 , y – AL2O3 که به ترتیب هر یک دارای مساحت سطح BET معادل 285،125،26 متر مربع بر گرم هستند به عنوان پایه کاتالیست استفاده شده است .

فلزات انتخاب شده ، جزء عناصر واسطه گروه هفتم و هشتم جدول تناوبی میباشند . این نوع فلزت از نوع فلزات گرانبها و هم خانواده پلاتین هستند . PT، RH و PD فلزاتی هستند که در طراحی ، فرمولاسیون و ساخت کاتالیستهای سه چانبه این پروژه بکار گرفته شده اند . درصد وزنی هریک از این فلزات به ترتیب 5/0%،05/0%. 20/0%میباشد. فرمولاسیون سه نوع کاتالیست ساخته شده یکسان بوده و تنها اختلاف آنها در پایه بکار رفته است .

خلاصه فرمولاسیون کاتالیستهای مذکور به قرار زیر است :

در ساخت کاتالیستهای فوق از روش تلقیح (IMPREGNATION) مرحله ای استفاده گردیده است ، به این ترتیب که در سه مرحله جداگانه هر یک از فلزات یاد شده ، روی پایه های کاتالیستی نشانیده شده اند . ترتیب نشاندن فلزات فوق روی پایه کاتالیست یه گونه ای انتخاب شده است که نقاط ضعف هر یک حد اقل گردد و در عوض نقاط قوت آنها شدت یابد . پالادیم فلزی مقاوم در همروی یا کلوخه شدن (SINTERING) در پایه است ، لذا این فلز در پایین ترین لایه قرار داده شده است . رودیم واکنشهای احیاءNOX را بخوبی انجام میدهد ،اما در مقابل هجوم سموم کاتالیستی بسیار حساسمیباشد ، پس از این فلز نیز در نزدیک ترین لایه به سطح بعد از پالادیم قرار گرفته است . از طرفی پلاتین فلزی مقاوم در مقابل هجوم سموم کاتالیستی است ، این فلز رد خارجی ترین لایه به سطح و روی رودیم نشانیده شده است . لازم بذکر است که پالادیم و پلاتین واکنشهای اکسیداسیون CO و از رابخوبی انجام میدهند .

در طراحی و فرمولاسیون کاتالیست ها این نتیجه حاصل شده بود که میبایست به منظور تعدیل نوسانات ناشی از تغییرات دائم هوا نسبت هوا به سوخت (A/F) و همچنین بهبود خواص کاتالیستی ، از مواد افزودنی چون اکسید سزیم (CeO2)استفاده میگردید ، اما با توجه به عدم دسترسی به نمک سزیم عملاً این ماده در ساختار کاتالیستها ی ساخته شده بکار گرفته نشده است .

با توجه به آزمایشات انجام شده بهترین بازده تبدیل همزمان هر سه آلاینده Nox,HC,CO)) در حوالی نقطه استوکیومتری(A/F=14/7) حاصل میگردد ، لذا طراحی اتومبیل باید طوری باشد که حتی الامکان با این نقطه نزدیک باشد .

نتایج نشان میدهد که کاتالیست PCC1گازهای NO,Nox را با درصد بالایی (بالی 95 درصد) تبدیل مینماید ، اما تبدیل گازهای CO وHC را خوب انجام نمیدهد . البته با افزودن کمی اکسیژن اضافی ( بین 2 تا 3 درصد ) تبدیل CO نزدیک به 100 درصد هر رسد و نیز تبدیل HC به بالی 80 درصد افزایش یافت ، در عوض تبدیل NO و Nox کمی کاهش پیدا کرد 0 بدلیل بروز بازدارندگی اکسیژن در انجام واکنشهای احیاء).

کاتالیست PCC2 ، کاتالیست مناسب برای CO و تا حدی برای HC میباشد . چرا که تبدیل CO در این کاتالیست تقریباً 98 درصد بوده و تبدیل HC نیز تا 70 درصد مشاهده شده تبدیل NO,Nox در این کاتالیست پائین تر از 45 درصد میباشد .

افزودن اکسیژن به این کاتالیست درصد تبدیل CO ,HC را افزایش داد و تأثیر محسوسی روی بازده تبدیل NO,NOXنگذاشت .

کاتالیست PCC3و CO را صددرصد تبدیل نمود و تبدبل HC را نیز تا 80 درصد انجام داد، اما تبدیل NO و NOX در این کاتالیست بسیار پائین و حتی زیر 40 درصد (بیشتر اوقات زیر 20 درصد) بود . با توجه به نتایج بالا میتوان اظهار نمود ، کاتالیست مناسب که بکار رفته در آن بین دو فاز باشد .

فصل اول

مقدمه :

مقدمه

1-1- انواع آلاینده های موجود در هوای تهران :

بر اساس ارزیابی های بعمل آمده بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران از وسایل نقلیه موتوری و کمتر از 20 درصد بقیه منابع و و سایل گرمایش خانگی و تجاری است . جدول یک مقایسه ای بین غلظت آلاینده ها در هوای تهران با هوای طبیعی و استاندارد نشان میدهد : ( متوسط سالانه )

آلاینده های تهران بر حسب ویژگی فیزیکی کلاً بصورت گازی و ذره ای است و مهمترین گازهای آلاینده عبارتند از کربن منو اکسید ؤ اکسیدهای نیتروژن ، هیدروکربنها ، اکسیدهای گوگرد ، هیدروژن سولفید ، ترکیبات آروماتیک و مهمترین ذرات آلاینده عبارتند از ذرات ناشی از سایش لنت ترمز ( آزبست ) و آسفالت خیابانها (بنزوپیرن) ترکیبات فلزی از جمله سرب ، کادیوم ، سولفاتها ، دانه ای گرد گیاهی ، اسانسها ، میکروارگانیسمها و ذرات ناشی از فرایندهای صنعتی و دوده .

2-1- اثرات سوء آلایندها بر ساختمان بیولوژیکی بدن :

آلاینده های نامبرده تأثیرات مختلفی بربدن میگذارند ، کربن منواکسید با هموگلوبین خون ترکیب پایداری تشکیل میدهد ، که از اکسیژن رسانی مطلوب به سلولها جلوگیری میکند ، سوخت وساز سلولی را مختل میگرداند ، موجب سرگیجه و سردرد میشود . نیتروژن دی اکسید و دیگر اکسیدهای نیتروژن در واکنشهای فتو شیمیائی دخالت میکنند و ترکیبات محرک و سرطانزایی بوجود می آورند . ئیدروکربنها باعث سوزش چشم و آسیب دستگاه تنفسی با تبدیل به سولفورتری بیماریهای ریوی میگردند .

سولفور دی اکسید نیز بعلاوه بر تحریک سلولهای مجاری تنفسی با تبدیل به سولفورتری اکسید و اسیدسولفوریک موجب اسیدی شدن اتمسفر و خوردگی در ساختمانها ، ابزار آلات صنعتی میشود که ابعاد ضرر و زیان ناشی از خوردگی بسیار گسترده است . در بین آلاینده های فوق سرب و ذرات ناشی از فرسایش آسفالت خیابانها ( بنزوپیرن) بعلت سرطانزایی بیشترین خطرات را برای سلامتی شهروندان در بر دارد .

طی 10 –20 سال اخیر غلظت کربن منواکسید ، سولفوردی اکسید ، نیتروژن در اکسید ، هیدروکربنها و ذرات در هوای تهران بیش از حد مجاز و استاندارد بوده است و این وضعیت با توجه به اینکه از استمرار زمانی برخوردار است اهمیت بسیار دارد ، زیرا چه بسا غلظت اندک یک ماده آلاینده در بلند مدت بتواند اثرات تخریبی بیشتری نسبت به غلظت زیاد لیکن کوتاه مدت بگذرد ، بخصوص که در شرایط کنونی غلظت آلاینده ها بیش از حد استاندارد است و در کنار هم میتواند تأثیرات حادتری را سبب گردند .

اثرات این آلاینده ها ممکن است به دو شکل ظاهر شوند ، اثرات کوتاه مدت که اکثراً در افراد بیمار ، مسن و کودکان بروز میکند و اثرات بلند مدت که بصورت بیماریهای خطرناک همچون انواع سرطانها ، ناراحتیهای ریوی ، خونی ، کبدی ، کلیوی ، قلبی و جز آن ظاهر میگردد .

3-1- لزوم استفاده از کنورتورهای کاتالیستی و خصوصیات کاتالیستی:

اثرات مخرب ناشی ازآلودگی هوا در شهرهای بزرگ صنعتی بر کسی پوشیده نیست . بطور متوسط پنجاه درصد این آلودگیها بوسیله گازهای حاصل از احتراق وسایط نقلیه موتوری ایجاد میگردد . این گازها شامل ئیدرو کربنهای سوخته نشده ، کربن منواکسید و اکسیدهای نیتروژن دار میباشند .

با ایجاد تغییراتی در طراحی موتور میتوان تا حدی این آلودگی را کاهش داد ، اما بطور کامل نمیتوان آنها را از بین برد . بهترین راه برای این منظور استفاده از مبدلهای کاتالیستی که تحت عنوان کنورتورهای کاتالیتیک شناخته میشوند ، میباشد . در واقع محور اصلی در این روش روی کاتالیستی میچرخد .

کاتالیستا مواد واسطه ای هستند که در واکنش شرکت نمیکنند بلکه تنها سرعت واکنش را تحت تأثیر قرار میدهند ، بدین معنی که ممکن است باعث افزایش سرعت یا کاهش آن گردند .

هنگامی که با واکنشهای متنوعی سر و کار داریم ، مهمترین خاصیت کاتالیست ، قدرت گزینشی آن خواهد بود و این بدین معنی است که کاتالیست تنها سرعت واکنش های خاصی که اغلب منفرد هستند راتحت تأثیر قرار بدهد و تغییری در سرعت بقیه واکنشها ایجاد نکند .

به عبارت دیگر واکنشهای جانبی ممکن را انجام ندهد و برای یک خوراک معلوم ، محصولاتی که محتوی مواد مطلوب و مورد نظر میباشند را حاصل نماید . پارامتر دیگر در انتخاب کاتالیست فعالیت (activity) بالای آن درتبدیل مواد مورد نظر میباشد . بعبارت دیگر بالا بردن درصد تبدیل (conversion) را بدنبال داشته باشد . عامل مؤثر دیگر در انتخاب یک کاتالیست طول عمر و پایداری آن تحت عوامل خارجی میباشد . در واقع کاتالیست بایستی در برابر حرارت و مسمویت از خود مقاومت نشان بدهد . در نهایت انتخاب آن بستگی به قیمت تمام شده دارد ، بدین معنی که هزینه تولید ساخت یک کاتالیزور بایستی قابل رقابت با نمونه های دیگر باشد .

قبل از شروع کار با کاتالیست ها باید کلیاتی در باره خواص کاتالیست ها بدانیم که این کلیات عبارتند از :

1- طرز انتخاب کاتالیزور برای تسریع در انجام واکنش خاصی هنوز بدرستی مشخص نمیباشد . بنابراین برای تهیه یک کاتالیزور مناسب بایستی از طریق حدس و خطا اقدام کرد .

2- ساختمان فیزیکی و بلوری کاتالیزور ، فعالیت کاتالیستی را ایجاد میکند و تهیه مصنوعی یک کاتالیزور از مواد شیمیائی تشکیل دهنده آن الزاماً جامدی با خواص کاتالیزور اصلی را ایجاد نخواهد کرد .

3- از نظر تئوری حالت واسطه ، کاتالیزور سبب کاهش انرژی پتانسیل در مسیری میشود که ترکیب شونده ها برای تبدیل شدن به محصولات واکنش باید از آن عبور نماید . این امر باعث افزیش سرعت واکنش خواهد گردید .

4- با وجود آنکه یک کاتالیزور ممکن است باعث افزایش سرعت واکنشی گردد ، هیچگاه نمیتواند حالت تعادلی و یا نقطه پایان واکنش را تغییر دهد .

5- با توجه به اینکه سطح جامد باعث فعالیت بیشتر کاتالیزور میشود و در نتیجه موادی که دارای سطح مخصوص زیادی هستند در کاتالیستها کاربرد بیشتری دارند.

مکانیسم واکنشهای کاتالیستی :

مکانیسم واکنشهای کاتالیستی تحت تئوریهای مختلفی بیان شده است . یکی از تئوریهای مهم آنست که واکنش در نقاط فعالی در سطح کاتالیزور صورت بگیرد . بیان ترتیب سه مرحله بطور پشت سر هم در سطح انجام خواهند گرفت .

مرحله 1- ملکول در سطح کاتالیزور جذب و به یک نقطه فعال متصل میشود .

مرحله 2-ملکول مورد نظر یا با ملکول دیگری واقع در نقطه فعال مجاور ترکیب میگردد .

مرحله 3-محصولات از سطح کاتالیزور جدا و نقطه فعال را آزاد میکنند .

کنورتورهای کاتالیستی از سه بخش عمده تشکیل شده اند :

substrate : پایه که معمولاً به یکی از سه شکل دانه ای لانه زنبوری و یا به صورت توری مشبک ساخته میشود .

washcoat : پوشش کاتالیستی که یک سطح بسیار بزرگی روی پی ایجاد میکند . هدف آن تهیه سطحی مناسب برای فلزات بکار رفته میباشد .

این پوششها WO3,CEO2,LA2O3,AL2O3معمولاً میباشد .

-مواد کاتالیستی ، معمولاً فلزات گرانبهای هم خانواده مثل پلاتین ، پلادیوم ، رودیوم ، ایردیم ، روتنیوم بوده و بصورت ترکیبی نیز بکار برده میشوند . معمولاً برای بالا بردن کارایی کاتالیست مقداری مواد بهبود دهنده به آنها می افزایند .

4-1-تاریخچه و سیر تکاملی کنورتورهای کاتالیستی در سطح جهانی :

اولین روش اعمال شده برای انطباق آلودگی گاز اگزوز با استانداردهای جهانی در سیستمهای کاتالیستی ، کنترل HC ، CO ، NOX بوسیله برگشت گاز اگزوز بوده است تئوری ان بیان که تعدادی از گازهای H2Oو CO2 بوسیله حرارت تجزیه شده و دمای احتراق را کاهش میدهند . گاز نیتروژن دار غالباً در اگزوز NO میباشد ، اما این گاز با اکسیژن ترکیب شده و تشکیل گاز قهوه ای رنگ NO2 را میدهد . مخلوط اکسیدهای نیتروژنی در اگزوز بصورت NOX نمایش داده میشوند .

هنگامی که دمای احتراق در موتور از 165درجه سانتیگراد بالاتر میرود ، nox بوجود می آید . عوامل مؤثر در ماکزیمم دمای احتراق ، نسبت تراکم و تنظیم شمع ها در رعایت ایجاد جرقه ، و نسبت استوکیومتری هوا به سوخت هستند . نسبت هوا به سوخت 6/14 وزنی در احتراق موتور برابر نسبت معادل یک میباشد .

هر فاکتوری که دمای را پائین آورده و باعث تنزل بازده حرارتی موتور گردد ، کارایی موتور را کاهش داده و لذا مصرف سوخت بالا میرود . این سیستم نسبتاً ساده اکسیداسیون کاتالیستی که بو سیله اغلب کارخانجات اتومبیل سازی مورد استفاده قرار میگرفته است برای سالهای متمادی قانع کننده بوده است کاهش بازده حرارتی موتور و سخت شدن استاندارد های آلودگی ، موجب شده است که محققین از روشهای دیگری برای کنترل آلودگی استفاده کنند . یکی از این روشها استفاده از کنورتورهایی بود که بتواند co و HC را اکسید نماد و NOX را احیاء نماید . لذا استفاده از کنورتورهای کاتالیتیک دو مرحله ای (DUAL BED) مطرح شد . در کنورتور اول از کاتالیزور های احیای به منظور کاهش NOX استفاده میگردید و در کنورتور دوم از کاتالیزورهایی که قادر به اکسیداسیون HC و CO باشند ، استفاده می شد .

چون عمل اکسیداسیون نیاز به اکسیژن زیادی دارد ، بایستی به کونور تور دوم مقداری اکسیژن اضافی تزریق گردد در کونور تور اول نیز در اثر فرایند احیاء ، NH کمتری تولید نمایند . یکی از راه حلهای پیشنهادی برای کاهش NH نگاه داشتن نسبت سوخت به هوا در نزدیک نقطه استوکیو متری می باشد . راه حل دیگر استفاده از کاتا لیزور هایی مثل RH می باشد که NH3 کمتری تولید می کنند .

نگاه داشتن تمامی سیلندرها در نقطه استوکیومتری تقریباً غیر ممکن می باشد . سعی و کوشش سازندگان اتومبیل برای کنترل اکسیژن تزریقی ، منجربه ساخت وسیله ای حساس به اکسیژن گردید . این اکسیژن سنجها اکسیژن اضافی در سوخت را نسبت به اکسیژن ورودی به کاربراتور را اندازه گرفته و وقتی ترکیبات گازی اگزوز از حالت سوخت غلیظ به حالت سوخت غلیظ به حالت سوخت رقیق تغییر حالت می باید ، سیگنالی ایجاد می گردد که میتواند در تنظیم نسبت هوا به سوخت مورد استفاده قرار گیرد .

به این ترتیب استفاده از مبدلهای کاتالیستی دو مرحله ای رواج پیدا کرد و انطباق با استانداردهای سخت تر و جلوگیری از به هدر رفتن کارائی موتور امکان پذیر گردید . اما روش فوق الذکر مصرف سوخت را بالا میبرد . به منظور کاهش مصرف سوخت بایستی از کاتالیزوری استفاده نمود که بتواند درنقطه استوکیومتری عمل نماید واکنشهای اکسیداسیون و احیاء مورد نظر را نیز ممکن سازد . به این ترتیب کاتالیزورهای سه جانبه TWC توسعه یافت. امروز اکثر اتومبیلها از این روش به منظور کاهش آلودگی ناشی از گاز اگزوز استفاده میکنند . اصطلاح کاتالیزورهای سه جانبه به این منظور بکار میرود که این کاتالیزورها قادر به ا نجام واکنشهایی روی CO و HC و NOX بطور همزمان میباشند . در روش TWC سوخت مصرفی کم و بازده و کارایی موتور بالا میباشد . در این روش به پمپ هوا و مکش نیاز نیست . حسن این روش در قیمت ارزان آن ، مصرف سوخت کم و پیچیدگی اندک میباشد .

معروفترین کاتالیزورهای سه جانبه PT و PD و RH میباشند . معادن اصلی این فلزات بیشتر در افریقای جنوبی و شوروی سابق میباشد . درصد این فلزات در سنگهای معدنی و مقادیر مورد نیاز آنها در یک TWC نمونه بصورت زیر میباشد.

جدول –2 – سیر نزولی کاهش گازهای سمی اگزوز را پس از استفاده از کنورتورهای کاتالیستی در سالهای قبل از 1968تا1970 را نشان میدهد .

برای اندازه گیریی آلودگی ناشی از گازهای HC و CO و NOX پس از رقیق نمودن گاز اگزوز آنرا از کیسه های مخصوصی جمع آوری میکنند . HC بوسیله FLAME LONIZATION DETCETOR که یونهای C را مشخص میکند ، اندازه گیری میشود . CO بوسیله NONDISPERSIVE INFRARED INTRTUMENT با طول موجی بین 5/4 تا 5 میکرو متر اندازه گیری میگردد . اکسیدهای ازتی نیز بوسیله CHEMILUMINESCE INSTRUMENT اندازه گیری میگردد .

فصل دوم

شیمی فیزیک واکنشهای

انجام شده در مجاورت

کاتالیستهای سه جانبه

2- شیمی فیزیک واکنشهای انجام شده در مجاورت کاتالیستهای سه جانبه :

جذب سطحی پدیده ای است که دارای ملکولهای فازسیال ( مثلاً گاز ) بوسیله تماس با سطح جامد در سطح نگهداری میگردند . جذب بوسیله نیروی اعمال شده بین مولکولهای گاز و جامد انجام میپذیرد . این نیروها بر دو قسم هستند ، فیزیکی و شیمیائی که به ترتیب تحت عنوان جذب فیزیکی و جذب


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.