دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 50 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
بررسی عوامل موثر بر اختلالات یادگیری دانش آموزان
فصل اول : کلیات
عنوان :
«بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان پایههای سوم و چهارم ابتدایی استان قزوین در سال تحصیلی 87-1388»
مقدمه وبیان مسئله
اختلالات یادگیری از جمله مسائلی هستند که استعداد و توانایی کودکان را تحت تأثیر قرار داده و سبببروز مشکلات رفتاری و روان شناختی، نظیر اضطراب، افسردگی، فرار از مدرسه، اختلال در خوردن و خوابیدن وغیره در آنها میشوند. مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف نشان میدهد که حدود ده درصد از کودکاننوعی مشکل ویژه یادگیری دارند.با این حال، این موضوع نباید مایه ی ناامیدی والدین و مربیان گردد؛ چرا کهتجارب چندین ساله ی متخصصانی که با چنین کودکانی سروکار داشتهاند، نشان میدهد که چنین کودکانی بهشرط تشخیص زود هنگام توسط والدین و مربیان و ارجاع آنها به متخصصان قابل درمان هستند.، دانش آموزان LD و دارای اختلالات یادگیری، از بهره هوشی تقریبا متوسط یا بالاتر از متوسط برخوردارند؛ از نظر حواس مختلف بینایی، شنواییو... سالم اند؛از امکانات محیطی و آموزشی نسبتا مناسبی برخوردارند؛ دارای نابهنجاریهای شدید رفتاری نیستند و پیشرفت آموزشی این کودکان به طور قابلملاحظهای از بهره هوشی، سن و امکانات آموزشی که از آن برخوردارند، کمتر است (باباپور خیرالدین و صبحیقراملکی، 1379).
باباپور و قراملکی (1379) برخی از ویژگیهای کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری را به شرح زیر عنوانکردهاند:
عملکرد تحصیلی پایین، برتری حافظه کوتاه مدت، اختلالات زبان شامل اختلال در زبان درونی، زباندریافتی شنیداری، وارونگی کلمات، بازشناسی ضعیف کلمات، رشد نایافتگی زبان بیانی، اشکال در حافظهزبان گفتاری، اختلال خواندن، پاسخ نامربوط به موضوع مورد بحث، استفاده از انگشتان به هنگام حسابکردن، اشکال در نمادسازی، حواس پرتی و فراموشی جزئیات مهم، دست پاچگی، هماهنگی ضعیف چشم ودست، اعتماد به نفس پایین، فقدان انگیزه، مداومت کاری، ناتوانی در جفت و جور کردن رنگها و شکلها،حرکات چشمی نامنظم، اشکال درجهت یابی، بیش فعالی یا برعکس فعالیت کمتر، عمل تکانشی، علایممشکوک عصب شناختی، اختلال هیجانی، پرخاشگری، خیالاتی بودن، بیتوجهی و ناتوانی در تمرکز رویبخشی از موضوع، تأخیر در انجام و اتمام کارها، فراخنای کوتاه حافظه، اشکال در ادراک زمان و مکان و تخمینزمان.
ویژه:
ـ بررسی ارتباط آسیبهای مغزی در دوران رشد و اختلالهای یادگیری.
ـ بررسی ارتباط ابتلای مادر به بیماریهای عفونی در دوران بارداری و اختلالهای یادگیری.
ـ بررسی ارتباط جانبی شدن مغز و اختلالهای یادگیری.
ـ بررسی ارتباط اختلال در ادراک بینایی و اختلالهای یادگیری.
ـ بررسی میزان و سهم عوامل مختلف در اختلالهای یادگیری.
فرضیههای تحقیق:
1 ـ بین آسیبهای مغزی در دوران رشد و اختلالهای یادگیری ارتباط معنی داری وجود دارد.
2 ـ بین ابتلای مادر به بیماریهای عفونی در دوران بارداری و اختلالهای یادگیری رابطه معنی داری وجوددارد.
3 ـ بین اختلال در برتری جانبی و اختلالهای یادگیری ارتباط معنی داری وجود دارد.
4 ـ بین اختلال در ادراک بینایی و اختلالهای یادگیری ارتباط معنیداری وجود دارد.
5 ـ بین اختلال در حافظه دیداری و اختلالهای یادگیری ارتباط معنیداری وجود دارد.
سؤالهای پژوهشی:
1 ـ آیا بین آسیب مغزی، بیماریهای عفونی مادر، برتری جانبی، ادراک بینایی و... دانشآموزان مبتلا بهناتوانیهای یادگیری و دانش آموزان عادی تفاوت معنیداری وجود دارد؟
2 ـ سهم هر یک از عوامل مختلف در اختلالهای یادگیری به چه میزان است؟
متغیرهای پژوهش:
1 ـ متغیر وابسته: اختلالهای یادگیری
2ـ متغیرهای مستقل: شامل آسیب مغزی، بیماریهای عفونی مادر در دوران بارداری، برتری جانبی وادراک بینایی و استفاده از فورسپس و تأخیر در تنفس
3 ـ متغیرهای کنترل: هوش، جنس، سن، پایه تحصیلی
q تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
فصل دوم : پیشینه تحقیق
اختلال یادگیری
کمیته مشاوره ملی کودکان معلول تعریف زیر را ارائه نموده است:
((کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در یک یا چند فرایند اساسی روان شناختی از قبیل فهم مطالب زبانگفتاری یا نوشتاری مشکل دارند، این اشکالات به صورت اختلالاتی در گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن،خواندن، نوشتن، هجی کردن یا حساب کردن ظاهر میشود. این تعریف شامل مشکلات ادراکی، آسیب مغزی،اختلال جزئی مغز، اختلال خواندن، زبان پریشی تحولی و غیره میشود، اما آن دسته از مشکلات یادگیری را کهنتیجه نقص بینایی، شنوایی یا حرکتی، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات هیجانی یا محرومیتهای محیطیاست، شامل نمیشود (اداره آموزشو پرورش آمریکا، 1968، به نقل از لرنر، 1993).
در این پژوهش دانشآموز مبتلا به اختلال در یادگیری به دانشآموزی اطلاق میشود کهملاکهای زیر را دارا باشد:
ـ دارا بودن هوش بهر متوسط یا بالاتر.
ـ دارا بودن نمره 2 انحراف معیار پایینتر از میانگین کلاس در دروس انشا، قرائت، املا و ریاضی که در کارنامهتحصیلی درج شده است.
ـ کسب نمره خطای حداقل یک نمره انحراف معیار بیش از میانگین در آزمون بندر گشتالت.