رپو فایل

مرجع دانلود و خرید فایل

رپو فایل

مرجع دانلود و خرید فایل

فلش 5

برنامهFlash محصول شرکت ماکرو مدیا چندین فن آوری قدرتمند و پیشرفته را ارائه کرده است که با استفاده از آنها میتوان مولتی مدیا کاملی را در وب ارائه کرد Flash ، قدرتمند ، جذاب و آسان است
دسته بندی کامپیوتر و IT
بازدید ها 2
فرمت فایل doc
حجم فایل 510 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 38
فلش 5

فروشنده فایل

کد کاربری 3189
کاربر

فلش 5


فصل اول: آشنائی با flash

مقدمه:

برنامهFlash محصول شرکت ماکرو مدیا چندین فن آوری قدرتمند و پیشرفته را ارائه کرده است که با استفاده از آنها میتوان مولتی مدیا کاملی را در وب ارائه کرد .Flash ، قدرتمند ، جذاب و آسان است .

اگرکمی خلاق باشید ، میتوانید چیزهای جالبی بیافرینید ودیگران را شاد وخوشحال از کاری که کرده اید ، نمائید این احساس ، ارضاء کننده است و فراموش نخواهید کرد.

دراین فصل مابه شما کمک میکنیم تا مفاهیم مقدماتی که Flash بر اساس آن کار میکند را درک کنیم بدون اینکه خیلی وارد جزئیات شویم . در نهایت به شما نشان خواهیم داد که چگونه اولین فیلم جذاب Flash را آغاز کنید و این شانسی خواهد بود برای آنکه بیشتر با این نرم افزار آشنا شوید ، اگر بخواهید .

اولین چیزی که در باز کردن ابتدائی Flash به چشم میخورد صفحه ایست که دارای قسمتهایی به شرح زیر میباشد :


Tool Box / Time Line / Stage / Panneles / Layers


در قسمت کناری سمت چپ نوار ابزار را مشاهده میکنیم که کاربرد فراوانی در فلش دارد . در کنار آن صفحه سفید رنگی را مشاهده می کنید که Stage‌ یا محیط کاری نام دارد و اعمال اصلی وانیمیشن و در مجموع ثمره اصلی کار پروژه ما در آنجا اعمال میشود.

قسمت بعدی مربوط به مدیریت داده ها است این قسمت شما را قادر می سازد بر روی مناطق خاصی از انیمیشن بدون تاثیر گذاری بر روی دیگر مناطق کار کنید بدین طریق شما از ویرایش نمودن یا حذف اتفاقی یک شی در امان بمانید.

هر فایل در Flash دارای یک نوار Time Line و یک لایه مخصوص به خود است این نوار (Time Line) مربوط به زمان بندی فیلمها می باشد و در نهایت در کنار این پنجره ها Pannel ها را مشاهده می کنیم که ابزار کاری ما در طراحی صفحات وب است . در حقیقت Pannel ها پنجره های متحرکی هستند که با داشتن Tab های فراوان دارای پیچیدگی های خاصی اند.


فهرست مطالب :

فصل اول : آشنائی با برنامه Flash

فصل دوم : ابزارهای رنگ

فصل سوم : ترسیم و نقاشی

فصل چهارم : اصول وپایه ها

فصل پنجم : Shape Tweening

فصل ششم : Motion Tweening

فصل هفتم : Library & Symbol

فصل هشتم : Text در Flash

فصل نهم : Bitmap ها در Flash

فصل دهم : کلید ها

فصل یازدهم : Movie Clip

فصل دوازدهم : برنامه نویسی در Flash

فصل سیزدهم : صدا در Flash

فصل چهاردهم : ارتباط با دیگر برنامه ها



پروژه ویژوال بیسیک دبیرخانه

استفاده از تکنولوژی نویــن و نیز بهبود روش هــای انجام کار در سیستم های اداری از جمله مهمترین علل اثربخشی تصمیمات مدیران در کسب موفقیت های سازمانی می باشد
دسته بندی کامپیوتر و IT
بازدید ها 8
فرمت فایل doc
حجم فایل 503 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20
پروژه ویژوال بیسیک دبیرخانه

فروشنده فایل

کد کاربری 3189
کاربر

ویژوال بیسیک دبیرخانه

مقـدمـه :

استفاده از تکنولوژی نویــن و نیز بهبود روش هــای انجام کار در سیستم های اداری از جمله مهمترین علل اثربخشی تصمیمات مدیران در کسب موفقیت های سازمانی می باشد . در این راستا نرم افزار دبیرخانه با توجه به اهداف زیر طراحی گردیده است :

ایجاد نظم در گردش مکاتبات سازمانی .

ایجاد قابلیت پیگیری نامه های وارده و صادره .

دسترسی سریع و آسان به محل بایگانی مکاتبات .

تجزیه و تحلیل زمان پاسخگویی به مکاتبات .

_راه اندازی اتوماسیون اداری –ارسال مکاتبات از طریق رایانه –آموزش نحوه استفاده از رایانه.

_دریافت،ثبت و توزیع نامه ها،اسناد و مدارک

_صدور و ارسال نامه ها به مراجع ذیربط و اشخاص.

_تایپ و مقابله نامه ها و عنداللزوم تکثیر آنها و سایر اسناد .

_مراقبت در حسن جریان امور مکاتباتی .

_نگهداری سوابق با سیستم بایگانی صحیح و بایگانی راکد _امحاء اوراق با نظر کارشناسان ذیربط.

_اخذ یا مخابره مکاتبات با نمابر.

_اداره امور مربوط به تکثیر کلیه نامه ها ،اسناد و مدارک ، جزوات و نشریات و بخشنامه ها ، حفظ و نگهداری از دستگاههای چاپ و تکثیر .

_ارسال نامه ، دستورالعمل و ... به وزارتخانه ها ،ادارت و سازمانها و ضبط نامه در پروندهای متشکله .

_تعیین کلاسمان ، و انجام مکاتبات در داخل ستاد استانداری از طریق رایانه.


مقاله کامل جاوا اسکریپت

چکیده جاوااسکریپت یک زبان اسکریپتی که بوسیلة مرورگر وب تفسیر یاintepret می شود بطور گسترده در دنیای وب مورد استفاده قرار می گیرداین زبان توسط شرکتNetscape به وجود آمددر ابتدا نامش Live script بودکه بعدها با حمایت شرکت Sun به نام Java scriptدرآمدبیشتر دستورات خود را ازجاوا گـرفته است
دسته بندی کامپیوتر و IT
بازدید ها 2
فرمت فایل doc
حجم فایل 87 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 53
مقاله کامل جاوا اسکریپت

فروشنده فایل

کد کاربری 3189
کاربر

مقاله کامل جاوا اسکریپت


چکیده :

جاوااسکریپت یک زبان اسکریپتی که بوسیلة مرورگر وب تفسیر یاintepret می شود. بطور گسترده در دنیای وب مورد استفاده قرار می گیرد.این زبان توسط شرکتNetscape به وجود آمد.در ابتدا نامش Live script بودکه بعدها با حمایت شرکت Sun به نام Java scriptدرآمد.بیشتر دستورات خود را ازجاوا گـرفته است.

جاوااسکریپت دارای قابلیتهای زیادی است که در طول تحقیق ذکر شده است.

فهرست:

چکیده ...............................................................................................

1.جاوااسکریپت چیست؟ ..............................................................................

1ـ1. اصول اسکریپت نویسی در صفحات وب ................................................ .......

2ـ1. اسکریپتها و برنامه ها ...........................................................................

3ـ1. معرفی جاوااسکریپت ..........................................................................

4ـ1. قابلیتهای جاوااسکریپت ........................................................................

5ـ1.جاوااسکریپت در مقابل جاوا ...................................................................

6ـ1.چگونه جاوااسکریپت در صفحات وب قرار میگیرد؟............................................

2.خلق یک اسکریپت ................................................................................. ..

1ـ2.ابزار اسکریپت نویسی ...........................................................................

2ـ2.آغاز خلق اسکریپت .............................................................................

3. بررسی قابلیتهای جاوااسکریپت .....................................................................

1ـ3. زیباتر کردن صفحات وب به کمک جاوااسکریپت ..............................................

1ـ1ـ3 .استفاده از نوار وضعیت ......................................................................

2ـ3.کاربابرنامه های اتصالی ........................................................................

4. برنامه های جاوااسکریپت چگونه کار میکنند. ......................................................

1 ـ4. توابع درجاوااسکریپت .........................................................................

2ـ4. اشیاءدر جاوااسکریپت .........................................................................

1ـ2ـ4 . جاوااسکریپت از سه نوع شیء پشتیبانی می کند..........................................

3ـ4.کنترل حوادث ...................................................................................

4ـ4. مخفی کردن اسکریپتها از مرورگرهای قدیمی ...............................................

5. استفاده از مقادیر و ذخیره سازی آن ...............................................................

1 ـ 5. انتخاب نام برای متغییرها .....................................................................

2ـ 5. تعیین مقدار برای متغییر ها. ...................................................................

1ـ2ـ5. انواع اساسی داده ها در جاوااسکریپت ....................................................

3ـ 5. انواع داده جاوااسکریپت.....................................................................

6 . آرایه ها و رشته ها ..............................................................................

1ـ6 .خلق یک شیء String...........................................................................

7. بررسی و مقایسه متغییرها ........................................................................

1ـ7 . دستورIf..........................................................................................

2ـ7 . دستورEles ......................................................................................

8 . تکرار دستورات باکمک حلقه ها ....................................................................

1ـ 8 . حلقه های For................................................................................

2ـ 8 . حلقه های While...............................................................................

3ـ 8 . حلقه های Do...while ........................................................................

9. اشیاء درون ساخت مرورگر...........................................................................

1ـ 9 . اشیاء چیستند؟ ...................................................................................

1ـ 1ـ 9.خلق اشیاء .....................................................................................

2ـ 9 . خاصیتهای اشیاء و مقادیر........................................................................

3ـ 9 . گـرد کردن اعداد .............................................................................

4ـ 9 . خلق اعداد تصادفی ...........................................................................

5 ـ 9. کـار با تاریخها ................................................................................

10 . مدل شیئی سند (DOM)..........................................................................

1ـ 10 . درک مدل شیئی سند ........................................................................

2ـ 10 . دسترسی به تاریخچه مرورگـر .............................................................

11. خلق اشیاء اختصاصی ..............................................................................

1ـ11 . استفاده از اشیاء برای ساده کردن اسکریپتها ...............................................

2ـ11 . اختصاصی کردن اشیاء درون ساخت ........................................................

12 . پنجره ها و زیر صفحه ها ..........................................................................

1ـ 12 . کنترل پنجره ها با استفاده از اشیاء .........................................................

2ـ12 . ایجاد وقفه های زمانی .....................................................................

3ـ 12 . استفاده از اشیاء جاوا اسکریپت برای کار با زیر صفحه ها ...............................

14. دریافت اطلاعات به کمک پرسشنامه ها .........................................................

1ـ 14. اصول طراحی پرسشنامه ها درHTML ...............................................

2ـ 14 . شیءfrom در جاوااسکریپت ...........................................................

3ـ 14 . ورودیهای متن ...........................................................................

4ـ 14 . ورودیهای چند خطی متن ...............................................................

5ـ 14 . کـار با متن در پرسشنامه ها .............................................................

6ـ14 . دکمه ها ....................................................................................

7ـ 14 . مربعهای گـزینش .........................................................................

8 ـ 14 . دکـمه های رادیوئی .....................................................................

15 . تصاویر گـرافیکی و انیمیشن ....................................................................

1ـ 15 . استفاده از جاوااسکریپت برای کار با نقشه های تصویری .................................

2ـ 15 . تصاویر دینامیک در جاوااسکریپت .........................................................

16 . اسکریپتهای فرامرور گری .........................................................................

1ـ 16 . دریافت اطلاعات مرورگر ....................................................................

2ـ 16 . حل مشکل ناسازگاری مرورگرها ...........................................................

3ـ 16 . خلق یک صفحه چند منظوره ...............................................................

4ـ16 . هدایت کاربران به صفحات وب .............................................................

5ـ16 . خلق یک صفحه چند منظوره ..............................................................

17 . کـار با شیوه نامه ها ..............................................................................

1ـ 17 . معرفیHTML دینامیک ..................................................................

2ـ 17 . شیوه و ظاهرصفحات ........................................................................

3ـ17 . تعریف و استفاده از شیوه هایCSS .........................................................

4ـ 17 . تنظیم مکـان متن ............................................................................

5ـ 17 . تغییر رنگ و تصاویر زمینه ....................................................................

6ـ 17 . کـار با فوتنهـا ...............................................................................

7ـ 17 . کنترل شیوه ها بکمک جاوااسکریپت .........................................................

18 . استفاده از لایه ها برای خلق صفحات دینامیک ...................................................

1ـ 18 . لایه ها چگونه کار میکنند؟ ...................................................................

2ـ 18 . دو استاندارد برای خلق لایه ها ..............................................................

3ـ 18 . خلق لایه های CSS ........................................................................

4ـ 18 . تعریف خواص لایه ها ........................................................................

19 . استفاده از جاوااسکریپت برای توسعه یک سایت وب .............................................

1ـ 19 . خلق سند HTML ...........................................................................

2ـ 19 . استفاده از لیستهای بازشونده برای تسهیل هدایت کاربران .................................

3ـ 19 . خلق دستوراتHTML ،وایجاد ساختارداده ای ...........................................

4ـ 19 . افزودن توضیحاتی در مورد پیوندها ........................................................

5ـ 19 . استفاده از پیوندهای گـرافیکی ............................................................

20 . نتیجه ..............................................................................................

21 . خلاصه .............................................................................................

22 . فهرست منابع .....................................................................................


طراحی سایت آموزش دانشگاه

مقدمه تار جهان گستر (Word wide web) دنیای عجیبی است که تکنولوژی های مربوط به آن، اغلب بدون پشتیبانی کافی، عرضه می‌شوند و کاربران این تکنولوژی ها، همه روزه با واژگان جدیدی بر خورد می‌کنند، که باعث سر در گمی آنها می‌شوند
دسته بندی کامپیوتر و IT
بازدید ها 3
فرمت فایل doc
حجم فایل 96 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 60
طراحی سایت آموزش دانشگاه

فروشنده فایل

کد کاربری 3189
کاربر

طراحی سایت آموزش دانشگاه


فهرست مطالب:

مقدمه. 1

فصل اول.. 2

مقدمه: 3

PHP چیست؟ 3

به چه دلیلی از PHP استفاده می‌کنیم؟ 5

PHP چگونه کار می‌کند؟ 7

شما به چه چیزی احتیاج دارید؟ 9

فصل 2 جمع آوری اطلاعات... 10

الف: قسمتهای مختلف دانشگاه 11

پستهای سازمانی.. 11

2-3- اداره امور آموزشی.. 16

امور فنی و عمرانی.. 21

شرح وظائف امور فنی.. 21

فصل سوم- نیازمندیها 25

جداول.. 27

فصل چهارم- PHP و فرم های HTML 19. 31

ایجاد یک فرم ساده 32

استفاده از Get یا Post 34

برای افزودن مشخصه METHOP به اسکریپت خود. 35

دریافت اطلاعات از یک فرم توسط PHP. 36

برای ایجاد اسکریپتHandleform.php.. 36

وارد کردن داده ها به هنگام برنامه نویسی.. 38

برای ایجاد یک اسکریپت PHP که یک خوش آمد گویی را نمایش می‌دهد: 38

برای استفاده از روش GET، بدون استفاده از فرم HTML: 39

برای نسبت دادن یک مقدار به یک متغیر: 40

فصل پنجم – استفاده از رشته ها 43

مرتب کردن رشته ها 44

برای مرتب کردن یک رشته: 45

نکته. 46

پیوند زدنرشته ها 46

برای پیوند زدن دو رشته به یکدیگر، در اسکریپت خود: 47

رمز گذاری و رمز گشایی رشته ها 48

پنهان سازی و آشکار سازی داده ها 50

فصل ششم – پایگاه داده ها 52

اتصال به یک پایگاه داده و ایجاد آن.. 54

ایجاد یک جدول..56


مقدمه:

تار جهان گستر (Word wide web) دنیای عجیبی است که تکنولوژی های مربوط به آن، اغلب بدون پشتیبانی کافی، عرضه می‌شوند و کاربران این تکنولوژی ها، همه روزه با واژگان جدیدی بر خورد می‌کنند، که باعث سر در گمی آنها می‌شوند.

برای نمونه می‌توان به رشد نرم افزارهای open source اشاره کرد (برنامه هایی که می‌توان آنها را گسترش داد و یا تغییراتی در ساختار آنها ایجاد کرد.) متداولترین این برنامه ها، سیستم عامل Unix، و به طور خاص Linux، می‌باشد. این برنامه ها، با وجود ثبات و پایداری و دارای یک مشکل بزرگ می‌باشند و آن دشوار بودن آموختن این برنامه ها می‌باشد. کمبود راهنمایی که به زبان ساده، این برنامه ها را به مبتدیان آموزش دهد، باعث شده است که این دسته از نرم افزارها از جایگاه واقعی خود دور نگاه داشته شوند. PHP، یکی از زبانهای اسکریپتی open source، ابزار مفیدی می‌باشد که تا کنون علی رغم سادگی استفاده از آن، هنوز به طور شایسته از آن استقبال نشده است.

این کتاب شما را برای آموزش زبان PHP راهنمایی خواهد کرد. به عبارت دیگر نه تنها مقدماتی از این زبان را به شما ارائه می‌دهد. بلکه منابعی برای دسترسی به اطلاعات پیشرفته تر را نیز معرفی می‌کند. با استفاده از این کتاب شما دانش کافی برای آغاز به کار ایجاد سایت های دینامیک وب توسط PHP را کسب می‌کنید.

PHP چیست؟

PHP که در ابتدا در سال 1994 توسط Rasmus Lerdorf ایجاد شد، مخفف واژگان Personal Home Pages به حساب می‌آمد . با گسترش قابلیتها و موارد استفاده این زبان، PHP در معنای Hypertext Prprocessor به کار گرفته شد. (عبارت پیش پردازشگر Prprocessor بدین معنی است که PHP، اطلاعات را قبل از تبدیل به زبان HTML، پردازش می‌کند.

PHP یک زبان اسکریپتی سمت سرویس دهنده embeded HTML، Cross-Platform، (Server-side)

سمت سرویس دهنده بودن PHP، بدین معناست که تمام پردازشهای این زبان بر روی سرویس دهنده (server) انجام می‌گیرد. یک سرویس دهنده، در حقیقت یک کامپیوتر مخصوص می‌باشد که صفحات وب در آنجا نگهداری می‌شوند و از آنجا به مرورگر کاربران منتقل می‌شوند. چگونگی انجام این روند، در ادامه این قسمت، توضیح داده می‌شود (به قسمت PHP چگونه کار می‌کند؟ مراجعه کنید)

منظور از Cross-Platform بودن این زبان، این است که بر روی هر سیستم و با هر سیستم عاملی از قبیل O2/2، Macintosh، Windows NT،Unix، اجرا می‌شود. توجه کنید که منظور از این سیستم عاملهایی می‌باشند که بر روی سرویس دهنده نصب می‌شود. PHP نه تنها قابلیت اجرا بر روی هر سیستم عاملی را دارا می‌باشد، بلکه برای منتقل کردن برنامه های آن از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر احتیاج به تغییرات اندکی خواهید داشت و حتی در بعضی از موارد، بدون احتیاج به هیچ تغییری می‌توانید، یک برنامه به زبان PHP را از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر منتقل کنید.


آموزه‌های تربیتی در مثنوی و تطبیق آن با روانشناسی نوین و معاصر

برای من، مثنوی مولوی، تنها یک اثر ماندگار و خواندنی و ماندنی چون دیگر آثار عرفانی یا دواوین شعری و حکمی نیست، بلکه محور زندگی و آئینه تمام‌نمای حیات بشری است که از دیدگاه او انسان حامل اندیشه الهی و مقام خلیقه‌ایی دارد و هیچ‌کس در دیدگاه خداوند خوار مایه و حقیر نیست و راه وصول به حق، موقوف و منحصر به صورتی خاص از پرستش نیست، بلکه هر کاری که از سر
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 2
فرمت فایل doc
حجم فایل 196 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 184
آموزه‌های تربیتی در مثنوی و تطبیق آن با روانشناسی نوین و معاصر

فروشنده فایل

کد کاربری 2106
کاربر

آموزه‌های تربیتی در مثنوی و تطبیق آن با روانشناسی نوین و معاصر

مقدمه

سپاس و ستایش و ثنا، آن را سزاست که از نهیب دور باش کبریایی‌اش عقل دوراندیش را در شناخت ذاتش راه نیست، و اندیشه تیزگام در راه شناسایی او لنگ است. زیرا مخلوق جز از جنس و مثل خود اگاه نیست. و درود کامل، خاص خاصان اوست بالاخص، بر اوّلین تجلی نور ازل و آخرین پیامبر مرسل محمد (ص) و پویندگان راه و حاملان اندیشه او. در میان نوابغ ادبی و اندیشمندان زبان و ادب فارسی و زنجیره چهره‌های درخشان هزار سال شعر فارسی، مولوی یکی از زبان‌آورترین شاعران تاریخ و یکی از رفیع‌ترین سرایندگان شعر عرفانی در تمام اعصار شعر فارسی و آخرین مظهر کمال در سراسر جغرافیایی ادبیات عرفانی ایران است که دیوان شمس و مثنوی او متعالی‌ترین اوج معنی‌گرایی در شعر تعلیمی فارسی است. عشق که بن‌مایه غزل‌های اوست، تجربه حیات اوست.

مثنوی او عملی‌ترین و حیاتی‌ترین نمونه عرفان است آن هم با نظم و سبک و ساختار و صورتی که ویژه اوست، اما از طرفی دیگر مدتها بود که شیفته‌وار، دل بسته مثنوی بودم و اندیشه‌های بلند و افکار معنی‌آفرین و هیجان‌برانگیز و حرکت‌خیز و حیات‌بخش و انسان‌ساز و معانی شیرین که از الفاظ سخته این کتاب عظیم می‌تراود، هر روز بیش از روز پیش، مرا مجذوب و مفتون خویش می‌ساخت در نتیجه سعی و تلاشم بر این بود که بتوانم از این شاهکار بی‌همتای جاویدان جهان اندیشه و ادب شعر فارسی چیزی بیاموزم.

برای من، مثنوی مولوی، تنها یک اثر ماندگار و خواندنی و ماندنی چون دیگر آثار عرفانی یا دواوین شعری و حکمی نیست، بلکه محور زندگی و آئینه تمام‌نمای حیات بشری است که از دیدگاه او انسان حامل اندیشه الهی و مقام خلیقه‌ایی دارد. و هیچ‌کس در دیدگاه خداوند خوار مایه و حقیر نیست. و راه وصول به حق، موقوف و منحصر به صورتی خاص از پرستش نیست، بلکه هر کاری که از سر سوز و اخلاص به حق انجام شود، راهی به حق است و از هر دلی به حقیقت راهی است.

همانگونه که از شاهنامه فردوسی، صدای ضربان قلب زنده و تپنده انسان پرتوان و پویای بی‌زمان و مکان را می‌شنویم، مثنوی مولوی نیز احیاگر حیثیت انسانی و معمار اندیشه و منادی صلح و آزادی و اُخوت، انسان و انسان‌گرایی و مبشر عدالت اجتماعی و ستایشگر فضیلت و علم و عشق و خردپژوهی است. البتّه خرد کلّی معرفت‌جو و معاد اندیش و فریادی است علیه نابرابری‌های اجتماع. او سقراط‌وار، به سرنوشت انسان و آزادی او می‌اندیشد. همانگونه که شاهنامه به رودی عظیم می‌ماند که در عین قدرت و زیبایی، آراسته و کامل است و برای هر شخص جلوه و جمال خاص دارد و در عین حال، شناسنامه زندگی پرتلاطم وسرشار از گیر و دار ملت سلحشور و قوم دلیر ایران است که یک قوم و فرهنگ را از اعماق زمان و ژرفای تاریخ بیرون کشیده است و بر قله رفیع فکر و تمدن و فرهنگ و ادب قرار داده است.

مثنوی نیز به اقیانوسی متلاطم می‌ماند که در سطح هموار، آرام و قابل رؤیت و بهره‌برداری است و گاه در اعماق ژرف، دره‌هایی پر پیچ و خم به جریان می‌افتد و از دسترس و دید خواننده ناپدید می‌گردد. مولوی عقیده دارد که حقیقت انسانی بیرنگ است و قدر مشترک میان افراد بشر معنی و اصل انسانیت است. پس همان‌ بهتر که بدان حقیقت باز گردیم و ستیزه و پرخاش را به یک سو نهیم. مثنوی عصاره تجربه دینی اسلامی در طول هزار و پانصد سال تفکر دینی است و به ما می‌گوید که اعمال قدرت و خشونت و قهر و غلبه و آزار و شکنجه و سخت‌گیری، راه صحیح تربیت و پرورش اخلاق نیست.

شاید بتوان با قدرت‌نمایی و هیبت، بشر را مقهور کرد ولی نمی‌توان انسان کامل ساخت زیرا قهر و هیبت ممکن است ظاهر را منظم کند ولی باطن را پاک نمی‌کند و نور معنی نمی‌بخشد و انسانیت روی در حجاب می‌کشد.

پس از تنگ‌نظری و کوته‌بینی‌‌ها و فردطلبی‌ها دست بردارید، زیرا تسلّط بر دلها و عقاید از دایره فشار بیرون است، همانگونه که شاهنامه برای اندیشمندان، ساختار پیروزی و شکست، امید و ناامیدی، زادنها و مردنها، در آن تفکر‌آمیز و پرمعناست و می‌تواند چراغی برای آیندگان باشد که چگونه با ایران و ایرانی باید برخورد کرد، مثنوی نیز با ارائه جهان‌بینی‌ها و باید و نبایدهایی که ارائه می‌دهد، شمع شب‌افروزی است برای آیندگان و برای همگان که چگونه با انسانها برخورد کنند و به ما می‌گوید ای انسانها، تبر در جان یکدیگر منهید و بگذارید انسانیت از افق زندگی سر بر زند و بدرخشد.

برای مفاهیم بی‌شماری که در مثنوی می‌درخشند از آنجا که هر کس از زاویه‌ای به آن نگریسته، خواستیم دِیْنِ خود را ادا و شمه‌ای از مفاهیم معرفتی انسانی و رشد و کمال او را بیان نمایم. اما در این دریای بس عظیم و ژرف و پهناور و در این گفتار کوتاه، پیش از یک قطره آن را نمی‌توان بازگو کرد، زیرا به ضرس قاطع و یقین جازم، معتقدم و می‌گویم که هیچ کتابی از ساخته‌های فکر و قلم بشری به اندازه مثنوی شریف مولوی افکار تازه و مطالب ارزنده و جاودانی ندارد. به طوری که اگر پیشرفت سریع و حیرت‌انگیز تمدن و علوم و معارف بشری، به فرض محال کلّی از کتب و آثار نظم و نثر قدیم، ساخته قلم و فکر بشر را در هم نوردد و همه را باطل کند، هنوز مثنوی مولوی زنده، پیشرو و. قافله‌سالار اصلاح نفوس و سردفتر علوم و معارف بشری و مظهر (آنکه نمرده است و نمیرد تویی) خواهد بود. خلاصه این که؛ افکار و عقاید مولوی که در منظومه مثنوی و دیگر آثار او پراکنده است، دریای عظیم است که به قعر آن نتوان رسید و به قول مولانا:

گر شود بیشه، قلم دریا مدید

مثنوی را نیست پایانی پدید

(2253/6)

زندگینامه مولانا

1. آغاز عمر، اسم و القاب (1)

مولانا جَلالُ‌‌الدین محمد بن حسین خطیبی، معروف به مولوی که او را خداوندگار نیز می‌خواندند، در ششم ربیع‌الاول سال604 هـ‌ .ق در بلخ به دنیا آمد. لقب مولوی که از دیر زمان در میان صوفیه و دیگران بدین استاد حقیقت‌بین اختصاص دارد، در زمان خود وی و حتی در عُرف تذکره‌نویسان قرن نهم شهرت نداشته و جزو عناوین و لقب‌های خاص او نمی‌باشد. و ظاهراً این لقب از روی عنوان دیگر یعنی (مولانای رومی) گرفته شده است.

2. بهاء ولد، مولانا و مهاجرت

پدرش به بهاءالدین ولد معروف بود و سلطان العلما لقب داشت و عارف و عالم مشهوری بود و کتاب «معارف بهاء الولد» تألیف اوست.در هر حال بهاء ولد حدود سال 610 هـ .ق یا 618 با جلال‌الدین که شش سال داشت از بلخ بیرون آمد و قصد حج کرد و رهسپار بغداد شد در نیشابور به دیدن شیخ فریدالدین عطار نائل امد .به گفته دولتشاه، مولانا و شیخ عطار به دیدن هم رغبت و شتابی تام داشتند، در آن وقت مولانا جلال‌الدین، کوچک بود. شیخ عطار کتاب اسرارنامه را به هدیه به مولانا جلال‌الدین داد. عطار بهاءالدین را گفت: «زود باشد که این پسر تو آتش در سوختگان عالم زند.»

و دیگران هم این داستان را کم و بیش ذکر کرده و گفته‌اند که مولانا پیوسته اسرارنامه را با خود داشتی. بهاء ولد بعد از سه روز از بغداد رهسپار حج شد و در بازگشت از سفر حج، رهسپار شام شد و پس از مدتی به ارزنجان، عزیمت کرد که پادشاه آنجا، فخرالدین بهرامشاه، از آل منکوجک بود و به علما توجه داشت و کریم و بخشنده و رادمرد بود، وی کسی بود که نظامی گنجوی مثنوی مخزن‌الاسرار را به نام او کرد و برایش تحفه فرستاد و از او جایزه گرفت.

بهاءالولد پس از آن به لارنده رفت و مولانا جلال‌الدین در این شهر در سن 18 سالگی با دختر خواجه لالای سمرقندی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه پسر به نامهای سلطان ولد، بهاء‌الدین محمد، و علاءالدین محمد بود. پس از هفت سال، بهاء ولد به درخواست علاءالدین کیقباد پادشاه سلجوقی روم به قونیه رفت و در سال 628 هـ .ق بنا به گفته احمد افلاکی در همانجا درگذشت مولانا جلال‌الدین در این هنگام بیست و چهار سال داشت و به خواهش مریدان و یا به اصرار سلطان علاءالدین به جای پدر نشست و به وعظ و ارشاد و فتوی دادن پرداخت و به برهان‌الدین ترمذی ـ از سادات حسینی ترمذ ـ پیوست و تحت تربیت و مراقبت و آزمایش او قرار گرفت.

3. روزگار تربیت و ارشاد

مولانا بعد از آن که به مدت 9 سال از تربیت و ارشاد برهان‌الدین برخوردار بود و تغییر حال داده و ظاهراً به اِشارَتِ او به شام سفر کرده تا علوم ظاهری را به کمال برساند. برای تکمیل آن به شهر حلب رفت و در مدرسه حلاویه فرود آمد.

پس از آن به شهر دمشق رفت که شیخ اکبر محیی‌الدین عربی، در آن شهر می‌زیست. مولانا نیز طالب دیدار این بزرگان بود. بعد از هفت سال اقامت در حلب و دمشق به روم بازگشت و به دستور برهان‌الدین به ریاضت پرداخت و سه چلّه گذراند که برهان‌الدین عالمی کامل و عارفی بزرگ بوده و او را به علّت اِشرافی که بر خواطر داشت «سید سرّدان» می‌گفتند. (برهان‌الدین در سال 638 ه‍.ق در قیصریه وفات کرد). پس از درگذشت برهان‌الدین، مولانا به مدت 5 سال (638 تا 642 ه‍.ق) بر مَسند ارشاد و وعظ و تدریس و فقه و علوم دین اشتغال داشت و حدود 400 طالب علم از محضر او کسب فیض می‌کردند. صِیتِ شهرت او در جهان منتشر شد و مریدان فراوان یافت.

4. دوره انقلاب و آشفتگی

وضع صوری و ظاهری مولانا که از زهد و استواری او در دین و شریعت محمدی، حکایت می‌کرد و مردم را سخت فریفته بود، چندان دوام نیافت زیرا به شمس‌الدین محمد بن علی‌بن ملکداد تبریزی بازخورد که پیری آشفته‌حال بود و دائماً از شهری به شهر دیگر می‌رفت و به خدمت بزرگان می‌رسید و گاهی مکتب‌داری می‌کرد و به احتمال قوی نخستین‌بار مولانا در دمشق یا حلب او را دیدار کرده است. شمس‌الدین در جمادی‌‌الآخر سال 642 هـ .ق وارد قونیه شد و در «خان شکر فروشان» فرود آمد و حجره‌ای بگرفت و بر در حجره‌اش دو ـ سه دیناری با قفل بر در می‌نهاد و مفتاح بر گوشه دستارچه بسته و بر دوش می‌انداخت تا خلق را گمان آید که تاجری بزرگ است خود در حجره غیر از حصیری کهنه و شکسته کوزه و بالشی از خشت خام نبودی. در مورد چگونگی دیدار شمس و مولانا روایات مختلف نقل کرده‌اند، از جمله افلاکی روایت می‌کند که مولانا از مدرسه پنبه‌فروشان در آمده بر استری رهوار نشسته و طالبان علم و دانشمندان در رکابش حرکت می‌کردند، ناگاه شمس تبریزی به او بازخورد و پرسید:

«بایزید بزرگتر است یا محمد؟ مولانا گفت: این چه سؤال باشد محمد خاتم پیغمبران است وی را با ابویزید چه نسبت. شمس‌الدین گفت پس چرا محمد می‌گوید (ما عَرَفْناکَ حَقِّ مَعْرِفَتِکْ) و بایزید گفت (سُبحانی ما اَعْظَمَ شَأنی) مولانا از هیبت این سؤال بیفتاد و از هوش برفت و چون به خود آمد دست شمس‌الدین را گرفت و پیاده به مدرسه خود آورد و در حجره درآورد تا چهل روز به هیچ آفریده راه ندادند. البته ناگفته نماند با توجه به گفته سلطان ولد در مثنوی ولدنامه، آنچه در این تذکره‌ها و کتب آمده، همه شاخ و برگهایی است که به این قصه ملاقات در شام داده و خواسته‌اند تغییر حال مولانا را غیرعادی و شگفت‌آور جلوه دهند.

در هر حال سلطان ولد، دیدار مولانا با شمس‌ را از نوع دیدار موسی با خضر دانسته که با همه کمالات، به دنبال اکملی می‌گشته، و سرانجام شمس تبریزی را یافته و یکسره مرید و مَسحور او شده و با دیدار او قیل و قال مدرسه و وعظ و منبر را رها کرده و به خرقه صوفیان درآمده و به شور و ذوق و حال و وجد و سماع پرداخته و هنوز مسئله تأثیر شمس و افسون این پیر ژولیده آشفته حال در مولانا مجهول است. این دگرگونی و تغییر حال مولانا جلال‌الدین، مریدان و شاگردان او را به تعصب و بدخواهی نسبت به شمس وادار کرد و به اتفاق تمام، قصد آن بزرگ کردند. ناچار شمس رنجیده خاطر شد و در سال 634 ه‍.ق از قونیه به دمشق رفت. مولانا پس از مدتی جستجو، خبر یافت که او در دمشق است. پس بنا بر روایت افلاکی چهار غزل برای او فرستاد.

مولانا از غیبت شمس و شنیدن خبر قتل او آشفته‌حال شد و جوش و خروش بیشتری پیدا کرد و بی‌اختیار به وجد و شور و سماع می‌پرداخت و این علّتی شد برای انکار و رد مولانا از طرف متعصبان خشمگین. از شمس تبریزی کتاب و مقالاتی باقی است که علّت فریفته شدن مولانا را به او ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که شمس مردی دانا و بصیر بوده و شایستگی ارشاد را داشته یک مثنوی به نام مرغوب‌القلوب به شمس‌الدین نسبت داده‌اند که مجهول است و مطلقاً از شمس نیست.

مولانا جلال‌الدین دو سال پس از غیبت شمس تبریزی یعنی سال 647 ه‍.ق تا پایان عمر (سال 672 ه‍.ق) در قونیه به تربیت و ارشاد و دستگیری مردم به طریق صوفیان و عارفان مشغول بود و شیخ صلاح‌الدین زرکوب قونوی را به شیخی و پیشوایی تعیین کرد و باز ارادت مولانا به صلاح‌الدین، دشمنی یاران را سبب شد و خواستند او را نیز از میان بردارند، اما پس از چندی از در توبت و انابت درآمدند و عذر خواستند تا آنکه صلاح الدین در سال 657 ه‍.ق درگذشت.

مولانا، حسن‌بن محمدبن حسن، ملقب به حسام‌الدین چلبی را که اصلاًٌ اهل ارومیه بود به خلافت برگزید، و همواره در دوستی و توجه به او افراط می‌کرد و او را به خویشان خود برتری می‌داد و همین حسام‌الدین، مولانا را وادار به نظم مثنوی کرد زیرا مشاهده کرد که یاران و مریدان او پیوسته آثار سنایی و عطار را می‌خوانند پس شبی در خلوت به مولانا گفت، کتابی مانند الهی‌نامه سنایی (حدیقه الحقیقه) یا منطق‌الطیر عطار را به نظم دراورد. مولانا از سر دستار کاغذی بیرون آورد که 18 بیت آغاز مثنوی در آن نگاشته بود وشامل (بشنو از نی تا پس سخن کوتاه باید والاسلام) پس از اتمام دفتر اول مثنوی همسر حسام‌الدین درگذشت و دو سال نظم مثنوی به تعویق افتاد و از سال 662 ه‍.ق دفتر دوم مثنوی آغاز شد و تا پایان عمر مولانا به انجام رسید.

پایان زندگانی

بالأخره این آفتاب معرفت و کمال در 58 جمادی‌الآخر سنه 672 هـ .ق غروب کرد. سر در نقاب خاک کشید و به روایت افلاکی: حرم مولانا به او گفت کاش مولانا 400 سال عمر کردی تا عالم از حقائق و معرفت پر ساختی. مولانا فرمود مگر ما نمرودیم و مگر ما فرعونیم ما به عالم خاک پی اقامت نیامدیم، ما در زندان دنیا محبوسیم، امید که عن‌قریب به بزم وصال و حبیب رسیم اگر برای مصلحت و ارشاد بیچارگان نبودی، یکدم در نشیمن خاک اقامت نگزیدمی. گویند در شب آخر که مرض مولانا سخت شده بود، خویشان و پیوستگان اضطراب عظیم داشتند سلطان ولد با بی‌تابی بر سر پدر آمد آن حال را تحمّل نکرد و بیرون رفت مولانا آخرین غزل خود را به این صورت گفته است:

رو سر بنه به بالین تنها مرا رها کن

ترک من خراب شبگرد مبتلا کن

ماییم و موج سودا شب تا به روز تنها

خواهی بیا ببخشا خواهی برو جفا کن

دردی است غیر مردن کان را دوا نباشد

پس من چگونه گویم کین درد را دوا کن

در خواب دوش پیری در کوی عشق دیدم

با دست اشارتم کرد که عزم سوی ما کن

(دیوان غزلیات شمس/ غزل 2000)

مردم قونیه عیسویان و یهودیان بر جنازه او حاضر شدند او را در نزدیک قبر پدرش به خاک سپردند و چهل روز عزاداری کردند و گویی آوای مولانا به گوششان می‌خورد که:

حاصل عمرم سه سخن بیش نیست

خام بُدم، پخته شدم، سوختم

(دیوان غزلیات شمس/ (1)غزل 725)

صورت و سیرت مولانا

مولانا جلال‌الدین محمد، مردی بوده است زرد چهره و باریک اندام و لاغر، چنان که «روزی به حمام درآمده بود به چشم ترحم به جسم خود نظری کرد که قوی، ضعیف گشته است، فرمود که جمیع عمر از کسی شرمسار نگشته‌ام اما امروز از جسم لاغر خود به غایت خجل شدم» و با زردی روی و لاغری «به غایت فرّی و نوری و مهابتی» داشت و چشم‌های او سخت تند و جذاب و پرشور بود.


اختلالات بدنی

گرایش بسیار و روز افزون در خصوص نابهنجاری‌ها و اختلالات بد شکلی بدنی(BDD) باعث ایجاد ارزیابی‌ها و مطالعات بسیار شده است این پژوهش پیرامون مفاهیم اختلال و رشد و پیشبرد و ابزارهای ارزیابی و نتایج عملکردها مطالعاتی را انجام داده است و در آن به مقایسه شدت بدشکلی هراس بدن بین دانش آموزان پسر و دختر دبیرستان ناحیه چهار مشهد براساس متغیرهای جنس، سن،
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 5031 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 99
اختلالات بدنی

فروشنده فایل

کد کاربری 2106
کاربر

اختلالات بدنی

چکیده

گرایش بسیار و روز افزون در خصوص نابهنجاری‌ها و اختلالات بد شکلی بدنی(BDD) باعث ایجاد ارزیابی‌ها و مطالعات بسیار شده است.

این پژوهش پیرامون مفاهیم اختلال و رشد و پیشبرد و ابزارهای ارزیابی و نتایج عملکردها مطالعاتی را انجام داده است و در آن به مقایسه شدت بدشکلی هراس بدن بین دانش آموزان پسر و دختر دبیرستان ناحیه چهار مشهد براساس متغیرهای جنس، سن، وزن، پایه تحصیلی، رشته تحصیلی، آخرین معدل تحصیلی، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، تعداد اعضای خانواده چندمین فرزند و تعداد برادر و خواهر پرداخته‌ایم.

روش تحقیق در مطالعة توصیفی و روش نمونه گیری در دسترس می‌باشد. جامعة آماری را 260 نفر که 130 نفر دانش آموزان دختر و 130 نفر دانش آموزان پسر دبیرستانی تشکیل داده‌اند.

ابزار پژوهش پرسشنامه بدشکلی بدنی و چاقی که دارای 33 آیتم می‌باشد 19 سؤال ابتدائی در مورد اختلال دیس فیک و‌14 سؤال بعدی‌در مورد اختلال چاقی در پژوهش استفاده شده است .

تجزیه و تحلیل داده‌ها به وسیلة نرم‌افزار spss انجام شده است و نتیجة پژوهش این بود که این روش تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی) می‌باشد و روش آماری به صورت تصادفی از طریق نمونه‌گیری در دسترس می‌باشد.

فصل اول

کلیات

1-1مقدمه

سلامتی از بهترین موهبت‌های خداوندی است. از جمله علل و عواملی که به این سلامتی را هدید می‌کنند بیماریها و اختلالات مختلف هستند که اختلالات بدشکلی هراسی بدنی (body dismorphic disorder و احساس چاقی روانی Body Image از جملة آنها می‌‍باشد.

امروزه یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های افراد مربوط به ظاهر و شکل بدن خود می‌باشد و به نوعی رسیدگی به وضعیت ظاهری خود را مورد توجه و دقت قرار می‌دهند. اما افراد و گروههای در جوامع مختلف از جمله در ایران وجود دارند که به این موضوع اهمیت و توجه بیشتری می‌دهند و به طور وسواس گونه‌ای وقت زیادی صرف این موضوع می‌کنند.

گرچه BDD به عنوان یک اختلال خوردن، اختلال وسواسی جبری و یا یک اختلال بدشکلی در نظر گرفته شده، اما در هر حال یک اختلال تصور بدنی با تأثیرات اجتماعی – روانشناختی و احتمالاً بیولوژیکی متصور می‌شود. ابزارهای ارزیابی همراه با خصوصیات قابل قبول زیست شناختی به منظور بررسی و مقایسه اختلالات BDD به وجود آمده‌اند. ارزیابی‌ها و نتایج نهایی از بررسی عملکردهای کنترل شده بیان می‌دارد که عملکردهای رفتاری شناختی در BDD می‌تواند به همان اندازة تأثیر نامطلوب نابهنجاری‌های مربوط به اختلال‌های وسواسی سری و پرخوری عصبی باشد.

عمده‌ترین شکایات شامل جنبه‌هایی مثل موی سر و بدن، خصویات صورت، لکه‌های پوستی، ران‌ها، شکم، پستان‌ها، کفل‌ها، و اندام‌های تناسلی می‌باشد. مشخص است که اکثر بیماران دارای چندین علامت بد شکل هستند. در سال‌های اخیر توجه بسیاری به مسائل و موضوعات تصور بدنی مربوط با BDD جلب شده است.

افراد مبتلا به BDD به علت ترس و هراس و نارضایتی که از بدشکلی و ظاهر بدن خود دارند درصدد رفع و از بین بردن آن به پزشکان و متخصصان تغذیه و لاغری و جراحان پلاستیک مراجعه می‌کنند. این گرایش روزافزون در خصوص نابهنجاری‌ها و اختلالات بدشکلی بدنی باعث ایجاد ارزیابی‌ها و مطالعات بسیاری شده است.

1-2طرح مسئله و اهمیت آن:

آیا شدت ابعاد مختلف بدشکلی هراسی بدنی وچاقی روانی در بین دانش‌آموزان دختر و پسر دورة متوسطه تفاوت معنی‌داری دارد یا نه؟

اولین موضوعی که در مورد این مسئله مطرح می‌شود تفاوت بین دانش‌آموزان دختر و پسر دورة متوسطه می‌باشد که تا حدودی متفاوت هستند و این تفاوت منجر به ارزیابی‌های مختلف در پژوهشهای علمی توسط محققین شده است که نگرشها و دیدگاه‌های افراد دو گروه را مورد سنجش و بررسی و مقایسه قرار داده‌اند.

در این پژوهش سعی بر آن است که چگونگی تفاوت و یا عدم تفاوت بین دانش‌آموزان دختر و پسر دورة متوسطه را از لحاظ نگرش و ذهنیتی که راجع به ظاهر و شکل بدنی و جسمی خود دارند، براساس متغیرهای مختلف از جمله سن، وزن، رشته تحصیلی، پایه تحصیلی،آخرین مدل تحصیلی، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، رتبة تولد، تعداد برادر و خواهر مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته شود.

به وسیلة پرسشنامه افراد را براساس معیارهای اختلال بدشکلی بدنی و چاقی روانی مورد مقایسه قرار داده‌ایم.

1-3اهمیت موضوع پژوهش:

اختلال بدشکلی بدنی توسط چهارمین ویرایش کتاب راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی (انجمن روانپزشکی آمریکا 1994 DSM-IV) به عنوان دقت و توجه به برخی اختلالات تصوری در ظاهر فیزیکی تعریف می‌شود و این دقت و توجه بسیار به ظاهر تا حدودی وقت گیر بوده و باعث ایجاد نواقص و اختلال در عملکرد می‌گردد. علائم و نشانه‌های نارضایتی در شکل و اندازة بدن که در واقع عملکرد اختلالات خوردن نیز می‌باشد، دلیل عمدة اختلال بدشکلی بدنی می‌باشد.

گرچه BDD به عنوان یک اختلال خوردن، اختلال وسواسی سیری و یا یک اختلال بدنی شکل در نظر گرفته شده، اما در هر حال یک اختلال – تصور بدنی با تأثیرات اجتماعی – روانشناختی و احتمالاً بیولوژیکی تصور میشود.

با توجه به اختلال بد شکلی بدنی و چاقی روانی و عواقب ناشی از آن می‌توان به اهمیت موضوع پژوهش پی برد

طبق گفته «روزن» طرح و اندیشه کلی به قرار زیر است:

«من در ظاهر از هر لحاظی ناقص به نظر می‌رسم و دیگران متوجه معایب و نقایص شخصی من می‌باشند و به نظر آنها من شخص زشت، منحرف و بدون اعتماد به نفس هستم و مرا شخص منفی ارزیابی می‌کنند و ظاهر شخصی من این خصوصیات منفی را در مورد شخصیت وجودیم نسبت به دیگر افراد ثابت می‌کند.» با چنین دیدگاهی در موقعیت‌ها و وضعیت‌های اجتماعی هم فرد بسیار دقیق و به عبارتی وسواس گونه می‌باشد و در اجتماع و در برابر دیگر افراد هم به ظاهر فیزیکی خویش وسواسی بسیار دارد که این یک اختلال روانی است.

ارتباط و نسبت جایگزین در واقع همان ارتباط بیش از حد میزان دقت و توجه به ظاهر فردی، حصول تنفر و بیزاری شخص از ظاهر فیزیکی خویش نسبت به میزان نگرانی از ارزیابی شدن توسط دیگران می‌باشد. سطوح عملکرد در این بیماری متفاوت است. اکثر افراد در عملکردهای اجتماعی محدود شده، مستعد و توانا می‌باشند و از شیوه‌های بسیاری برای اجتناب از قرار گرفتن کامل ظاهر خویش در معرض دید عموم استفاده می‌نمایند. برخی از این استراتژی‌های دروی و خودداری کردن شامل پنهان کردن و استتار نمودن ظاهر خویش و استفاده از لباش‌های پوشیده در جهت پنهان کردن نواقص و آرایش کردن جهت نمایان نشدن معایب و نواقص شخصی و ظاهری آنان است.

در هر صورت برای برخی از افراد، احساس شرم و ترس از رد شدن و پذیرفته نشدن توسط مردم، منجر به انزوای اجتماعی و طرد شدن می‌گردد و باعث می‌شود عده‌‍ای خود را در خانه پنهان سازند.

در یک بررسی حدود 30 درصد بیماران دارای اختلال BDD خود را دست کم به مدت یک هفته یا بیشتر در خانه پنهان می‌کنند. این گونه بیماران ممکن است در خطر خودکشی هم قرار داشته باشند.

از دیگر علائم و نشانه‌های بارز و مشخص اختلال BDD، وجود عملکردهای رفتاری پیچیده و مبهم در بررسی و پیشبرد و مخفی ساختن نقایص و معایب است. این رفتارها می‌تواند به شکل دقت و توجه بسیار در آیینه جهت بررسی معایب ظاهری و اصلاح آرایش بسیار، درست کردن و آرایش بسیار موی سر و یا شستن آن، مقایسة خود با دیگران و خواستن اظهار نظرات مردم و دیگران در مورد آنان می‌باشد. این عملکردهای رفتاری غالباً تکراری و زمان گیر می‌باشند.

افرادیکه از این بیماری (BDD) رنج می‌برند، دارای اعتماد به نفس پایین می‌باشند و تنها راه ممکن در پیشبرد اعتماد به نفس در واقع پیشبرد راه‌هایی است که آنان را خوب جلوه نمایند.

با توجه به موارد زیر می‌توان به اهمیت موضوع پژوهشی پی برد.

1-4اهداف تحقیق:

هدف اصلی: با توجه به تفاوت آماری بد شکلی بدنی و چاقی و زیرساختهای متفاوت روانی – اجتماعی و فیزیولوژیک دختران و پسران دورة متوسطه هدف اصلی این پژوهش آن است که نشان دهد بین شدت ابعاد بد شکلی بدنی و چاقی روانی در دو جنس براساس متغیرهای ذکر شده تفاوت وجود دارد.


هدف فرعی: اهداف فرعی این تحقیق به قرار زیر می‌باشد:

1-مقایسه شدت بدشکلی بدنی و چاقی در پسران و دختران دورة متوسطه چگونه است؟

2-تأثیر وزن کم و زیاد در میزان بدشکلی بدنی دانش آموزان چگونه است؟

3-شدت بدشکلی بدنی و چاقی در بین دانش‌آموزانی که در رشته‌های مختلف تحصیل درس می‌خواند چگونه است؟

4-شدت بدشکلی بدنی و چاقی بین معدل‌های مختلف، میزان تحصیلات پدر و مادر، رتبة تولد فرزند و تعداد خواهر و برادر چگونه است؟

1-5تدوین فرضیة تحقیق

فرضیة اصلی: بین دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی از نظر بدشکلی بدنی تفاوت معنی‌داری وجود دارد.

فرضیات فرعی:

1-بین دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی از نظر چاقی روانی تفاوت معنی‌داری وجود دارد.

2-بین دانش‌آموزان رشته‌های مختلف تحصیلی از نظر بدشکلی بدنی تفاوت وجود دارد؟

3-بین دانش‌آموزان رشته‌های مختلف تحصیلی از نظر چاقی بدنی تفاوت معنی‌داری وجود دارد؟


1-6سوالهای تحقیق:

1-آیا بین میزان وجود بدشکلی هراسی بدنی و چاقی روانی در دانش‌آموزان دختر و پسر دورة متوسطه تفاوت معنی‌درای وجود دارد؟

2-آیا بین میزان وجود بدشکلی بدنی و چاقی بین دانش‌آموزان با وزن زیاد با دانش‌آموزان با وزن کم تفاوت معنی‌داری وجود دارد؟

3-آیا بین میزان وجود بدشکلی بدنی و جاقی بین دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی – انسانی و تجربی تفاوت معنی‌داری وجود دارد؟

4-آیا بین میزان وجود بدشکلی بدنی و چاقی دانش‌آموزان با معدل بالای 5/17و پایین 5/17 تفاوت معنی‌داری وجود دارد؟

5-آیا بین میزان وجود بدشکلی بدنی و چاقی و میزان تحصیلات پدر و مادر دانش‌آموزان تفاوت معنی‌درای وجود دارد؟

6-آیا بین میزان وجود بدشکلی بدنی و چاقی و رتبة تولد تفاوت معنی‌درای وجود دارد؟

7-آیا بین میزان وجود بدشکلی بدنی و چاقی و تعداد اعضای خانواده تفاوت معنی‌داری وجود دارد؟

8-آیا بین میزان وجود بدشکلی بدنی و چاقی و تعداد خواهر و برادر دانش‌آموزان تفاوت معنی‌داری وجود دارد؟


1-7تعاریف نظری و عملیاتی واژه‌ها،

بدشکلی بدنی: باور خیالی (نه در ابعاد هذیانی) مبنی بر وجود نقص در تمام یا قسمتی از ظاهر بدن

چاقی روانی: باور خیالی (نه در ابعاد هذیانی) مبنی بر وجود چاقی در تمام یا قسمتی از ظاهر بدن

دانش‌آموزان: کسانی که در مدارس مشغول آموختن دانش می‌باشند که در این پژوهش 15 تا 18 سالگی در این مدارس تحصیل می‌کنند.

جامعة آماری : دانش آموزان دبیرستان دخترانة سعدی شهر مشهد و دانش آموزان دبیرستان پسرانة مالک اشتر شهر مشهد در ناحیة 4 می‌باشد.

روش تحقیق توصیفی و روش نمونه گیری تصادفی می‌باشد ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه می‌باشد که در اختیار دانش آموز قرار می‌گیرد. طرح زمینه یابی است و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌‍افزار spss صورت گرفته است – Anova یک طرفه

فصل دوم

پیشینه یا ادبیات

دو گروه عمده از اختلالات روانپزشکی عبارتند از:

1-اختلالات روانپزشکی که موجب علایم جسمی می‌شوند که شایع‌ترین آن عبارتند از اختلال سازگاری، تمام انواع اختلالات اضطراب و اختلال افسردگی

2-اختلالات شبه جسمی Somotoform

مشخصه این گروه از اختلالات که تعریف دقیقی ندارند عبارتست از نگرانی مداوم در باره سلامت جسمی و وجود علایم جسمی غیر قابل توجیه بدون اینکه اختلال روانپزشکی زمینه‌ای یا انگیختگی هیجانی وجود داشته باشد. تظاهر اصلی این اختلالات، نگرانی غیر طبیعی در باره سلامتی است.

اختلالات شبه جسمی عبارتند از: اختلال جسمانی کردن، خود بیمارانگاری، ترس از بدشکلی، اختلال درد شبه جسمی و اختلال شبه جسمی متمایز نیافته.

2-1اختلالات شبه جسمی در DSMIV

طبق چهارمین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (Dsm-Iv) اختلالات شبه جسمی با علائم جسمی حاکی از یک بیماری داخلی، در حالیکه علائم آن با اختلال طبی، مصرف مواد و یا یک اختلال روانی دیگر قابل توجه نیست، مشخص می باشد. شدت علائم برای ایجاد ناراحتی قابل ملاحظه برای بیمار یا اختلال در عملکرد اجتماعی، شغل یا سایر زمینه‌ها کافی است. علائم اختلالات شبه جسمی عمد‍اَ ایجاد نمی‌شوند؛ به گونه‌ای که در اختلال ساختگی و تمارض مطرح است.

اما هیچ اختلال طبی قادر به توجیه کامل علائم جسمی نیست، برای تشخیص یک اختلال شبه جسمی متخصص باید قانع شود که شروع، شدت و طول مدت علائم رابطة قوی با عوامل روانشناسی دارند.

جهت دریافت فایل اختلالات بدنی لطفا آن را خریداری نمایید